Pas werd er bij Ekris een 535d F10 ingeruild met dik 4 ton op de teller en alleen het benodigde onderhoud gehad.
Laat je niet gek maken door de paar negatieve ervaringen die vaak gedeeld worden tegenover de vele positieve ervaringen die zelden of nooit gedeeld worden ;)
Its not just about how fast you go, but how you go fast that counts
Waarschijnlijk is het zo ontworpen dat bij (zeer) groot onderhoud (zoals het vervangen van de Turbo's) het hele blok er even uit gelepeld wordt. Dat is bij Ferrari ook zo en dan praat je wel over beurten van 10K euro. Maar dat hoort er gewoon bij; wie mooi wil zijn moet pijn lijden .
Mag het misschien ietsje meer zijn? Nee, het MOET wat meer zijn!
[F01] BMW 760i.
[E32] BMW 750iL 1988 (renovatie project)
[K] BMW 1200RS Tourmotor [te koop]
Bij mijn vaste BMW monteur rijdt een E60 535d rond met inmiddels 6 ton op de klok. Die wordt zeer goed warm- en koudgereden maar verder niet echt ontzien hoor.... Die heeft alleen bij 4 ton een nieuwe bak + koppelomvormer gehad. Verder probleemloos, welke elke (max.) 20dkm een oliebeurtje ipv 40 tot 50k km zoals je obv SI indicator kunt aanhouden.
Als je ziet wat BMW hier doet om de betrouwbaarheid te vergroten van dat blok dan zit het daarmee wel goed. En dat je een keer een turbo of EGR moet vervangen dat moet je dan "voor lief nemen", dan brengen we 'm wel naar Nico. Die houdt van diesels
Hoest met die MB diesel eigenlijk Nico!? Heb je die nog??
x '95 E36 328i Cabrio x '98 E38 728iA x '97 E36 318i Touring x '81 E23 735iA x '00 E39 530dA Touring x '98 E38 728iA x '02 E46 330d Touring x '04 E61 525iA Touring x '04 E46 318i Touring x '00 E38 735iA v '08 E61 525dA Touring
Ja, het vervuil-ding heb ik nog steeds. Elke keer als ik gas geef komt er een zwarte wolk uit de uitlaat waar een 2e wereld-oorlog-commandant jaloers op zou zijn. Die zwarte wolk is er tot de turbo inkickt, daarna is het weg.
Het is dat ik het de laatste 4 maanden erg druk heb gehad en er eigenlijk niet meer naar omgekeken heb maar de EGR moet er nog eens uit want die blijft open staan. Pffff, te veel te doen en te weinig tijd.
ivo schreef:Bij mijn vaste BMW monteur rijdt een E60 535d rond met inmiddels 6 ton op de klok. Die wordt zeer goed warm- en koudgereden maar verder niet echt ontzien hoor.... Die heeft alleen bij 4 ton een nieuwe bak + koppelomvormer gehad. Verder probleemloos, welke elke (max.) 20dkm een oliebeurtje ipv 40 tot 50k km zoals je obv SI indicator kunt aanhouden.
Als je ziet wat BMW hier doet om de betrouwbaarheid te vergroten van dat blok dan zit het daarmee wel goed. En dat je een keer een turbo of EGR moet vervangen dat moet je dan "voor lief nemen", dan brengen we 'm wel naar Nico. Die houdt van diesels
Uit ondervinding weet ik wel dat de motoren met meerdere Turbo's op eigenlijk het best in orde blijven als ze kilometers doen en redelijk goed "gebruikt" worden.
Oliewissel is hier ook heel belangrijk.
En korte afstanden tegen lage snelheden bijna dodelijk.
Want dan blijft alles niet echt werken omdat er niet genoeg doorstroming is door de uitlaat en zodoende alles dicht komt te zitten.
ivo schreef:Bij mijn vaste BMW monteur rijdt een E60 535d rond met inmiddels 6 ton op de klok. Die wordt zeer goed warm- en koudgereden maar verder niet echt ontzien hoor.... Die heeft alleen bij 4 ton een nieuwe bak + koppelomvormer gehad. Verder probleemloos, welke elke (max.) 20dkm een oliebeurtje ipv 40 tot 50k km zoals je obv SI indicator kunt aanhouden.
Als je ziet wat BMW hier doet om de betrouwbaarheid te vergroten van dat blok dan zit het daarmee wel goed. En dat je een keer een turbo of EGR moet vervangen dat moet je dan "voor lief nemen", dan brengen we 'm wel naar Nico. Die houdt van diesels
Uit ondervinding weet ik wel dat de motoren met meerdere Turbo's op eigenlijk het best in orde blijven als ze kilometers doen en redelijk goed "gebruikt" worden.
Oliewissel is hier ook heel belangrijk.
En korte afstanden tegen lage snelheden bijna dodelijk.
Want dan blijft alles niet echt werken omdat er niet genoeg doorstroming is door de uitlaat en zodoende alles dicht komt te zitten.
Grtn,
Walter
Oef en dat is nu juist hoe wij de auto vaak gebruiken hier van het dorp naar de stad en weer terug kleine afstand lage snelheid.
BMW E66 740Li Individual
BMW E70 X5 3.0d High Executive M-Pakket
Yamaha YZF 1000R Thunderace
Op zich kan dit bij een benzinemotor niet zoveel kwaad omdat daar eigenlijk geen roetvorming is.
Maar bij een diesel moet je dat proberen te vermijden of met een hele oude Diesel gaan rijden zonder al die uitstootprul op.