Een dagje op pad met de i5 M40

Plaats reactie
760i
Bestuur Club
Bestuur Club
Ik bezit: een E65
Contacteer:

Een dagje op pad met de i5 M40

Ongelezen bericht door 760i »

Omdat mijn auto van de zaak (320e G20) voor een beurt moest, had ik gevraagd of ze nog een leuke leenauto voor mij hadden, omdat ik geen zin had in een Mini. Gelukkig waarderen ze bij Ekris Lelystad de BMW liefhebbers nog en werd ik verrast met een i5 M40. Wel het basismodel, maar dat mag de pret niet drukken. Toch?
Hier een kleine opsomming van mijn ervaring.
Eerst maar een plaatje bij het praatje:
IMG_9023.jpeg
Van de laatste nieuwe BMW’s die uitgekomen zijn, vind ik persoon dit de meest geslaagde. Als de neus van deze op de nieuwe 7 gezet zou worden, zou ik daar ook een stuk enthousiaster van worden. Wie weet met de LCI :)
Na het aanmelden van mijn BMW-id, waarmee al mijn instellingen toegepast worden, is het wegrijden heel intuïtief De auto voelt beduidend kleiner dan hij is, zonder het overzicht te verliezen. Je merkt wel dat je met een zware auto op pad bent, maar niet op een vervelende manier. Het stuur en het onderstel met de standaard schokbrekers voelen erg communicatief, maar ruim voldoende comfortabel. Eigenlijk precies wat ik verwacht van een 5. De adaptieve regeneratie is even wennen, maar rijdt uiteindelijk best prettig. Dit is overigens ook gewoon uit te zetten De acceleratie is natuurlijk zoals je van een serieuze EV mag verwachten en alle hulpsystemen zorgen er ook voor dat je niet gelijk je banden oprookt.
Die hulpsystemen trouwens, zijn nagenoeg niet merkbaar aanwezig, wat erg prettig is. Je kan dit wel aanpassen als je wilt, maar ik vind het idee dat ik zelf nog wat in te brengen heb wel fijn.
De standaard stoelen zijn overigens ook prima en ik heb er na een dag sturen geen andere mening over gekregen.
Hoe anders is dat met de gebruikte materialen in het interieur. Het stuur en de dashboard-delen die bekleed zijn met kunstleer zijn prima, maar bijvoorbeeld de richtingaanwijzer voelt gewoon goedkoop aan. Het paneel op het midden van het dashboard is ook van hard plastic. Het doet mij denken aan een Toyota uit de jaren ‘90:
IMG_9030.jpeg
De bedieningsknoppen die er nog zijn, zijn gemaakt van een glanzende kunststof die op zich goed aanvoelt, maar als je deze dan indrukt, gaan alle knoppen ernaast ook mee naar beneden en blijkt het eigenlijk een touch knop te zijn. Ik zou het mooier vinden als het daadwerkelijk een touchknop zou zijn met een haptic feedback. De iDrive knop daarentegen straalt pure klasse uit en voelt echt als premium. Niet alleen qua gevoel, maar qua gebruikt. Echt heel fraai gedaan. Het doorlopende informatiescherm is hetzelfde als in mijn 3 en erg prettig. Dat het naar de bestuurder toe draait, geeft het oude BMW rijders gevoel en dat kan ik erg waarderen.
IMG_9028.jpeg
Wat betreft de bediening ben ik nog een beetje old-school en had ik graag de bediening voor de verwarming/airco graag nog via fysieke knoppen gehad. Omdat ik dat in mijn 3 ook al niet meer heb, is het inmiddels makkelijk instellen en ik moet zeggen dat ik in mijn 3 zelden iets verander aan de verwarming/airco instellingen. Dus wellicht is dit een logisch gevolg daarvan, maar ik blijf het toch jammer vinden.
Tijdens het rijden viel mij op dat de Heads-Up-Display adaptief was qua informatie, maar ook qua helderheid. Geen idee hoe het werkt, maar zodra ik erop focuste werd de getoonde informatie helderder en als ik ernaast, of overheen keek, dimde het weer. Dit was erg rustgevend.

In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld, vanwege de gebruikte materialen en de daarmee gewekte indruk, maar gedurende de dag werd ik toch enthousiaster. Niet wat betreft het elektrische rijden, want daar zit echt nul emotie in voor mij, maar als totale auto zou ik hier wel blij van worden. Hij is er ook met alleen een verbrandingsmotor en als hybride en als dit een zakelijke auto voor mij zou zijn, dan zou ik hem als hybride kiezen, maar privé, zou ik definitief voor een enkel verbrandingsmotor gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Its not just about how fast you go, but how you go fast that counts

Kees
Bestuur, Voorzitter
Bestuur, Voorzitter
Ik bezit: een G11
Contacteer:

Re: Een dagje op pad met de i5 M40

Ongelezen bericht door Kees »

Leuk verslag!
Ik had onlangs een vergelijkbare 3-serie mee,
maar ik moest enorm zoeken naar alle functies.
Ik was een beetje het ergonomische, en het intuïtieve gevoel kwijt,
juist het sterke punt van BMW.
Het zoeken tijdens het rijden kan ook behoorlijk afleiden.
Ik vermoed dat jij met de 3-serie er al beter aan gewend bent?
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland

760i
Bestuur Club
Bestuur Club
Contacteer:

Ik moet zeggen dat ik heel veel van tevoren doe met de app als ik nog thuis ben. Bijvoorbeeld alle adressen voor die dag alvast naar de auto sturen.
De klimaatregeling start ik ook vaak al 15 minuten voor vertrek (hét grote voordeel van hybride).
Mijn muziek wordt automatisch van mijn telefoon gestreamd en dan blijft er niet veel meer over dan gewoon lekker rijden.
Sowieso alles instellen voordat je gaat rijden bevalt mij prima. In de E65 doe ik dat ook en dan kan ondertussen de V12 alvast op oliedruk komen voordat ‘ie aan het werk moet :)

Wicherhenk
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E38

Ongelezen bericht door Wicherhenk »

Heel interessant om te lezen. Maar wat is: "adaptieve regeneratie"?
E9 3.0 CSi
E24 M635CSi

760i
Bestuur Club
Bestuur Club
Contacteer:

Wicherhenk schreef:
do 07 aug 2025, 08:46
Heel interessant om te lezen. Maar wat is: "adaptieve regeneratie"?
Dat is dat als je je ‘gaspedaal’ loslaat, de auto zelf afremt door de motoren om te schakelen naar generatoren. De mate waarmee dat gebeurt is afhankelijk van verschillende omstandigheden. Deze auto remde af tot stilstand, rekening houdend met verkeer voor mij en daarmee hoefde ik het rempedaal niet aan te raken.

s2sw
Club Member
Club Member
Ik bezit: een F01
Contacteer:

Ongelezen bericht door s2sw »

Mooie review Rein, bedankt voor het schrijven.

Hoe is de auto qua stabiliteit in de bochten? Overhellen en duiken?

Het interieur heeft voor mij hele sterke huurauto vibes qua materialen, denk Toyota Rav4, Cupra Sportstourer, Mazda 5, VW Passat, VW Arteon, waarbij een 2024 Passat misschien nog wel een tikje fraaier is van binnen. Veel van die auto's hebben ook zelfde bedienconcept, nuteloos veel zaken via het touchscreen en rare tiptoetsen zonder haptische feedback en zo'n zelfde schakelaar voor de versnellingen.
BMW 745i - Schwarz II - 12-1983
BMW 760Li - Sophistograu - 11-2012
Maserati Quattroporte - Verde Emerald - 02-2009
Maserati Quattroporte GTS - Bu Passione - 02-2014
Porsche Taycan 4S - Dolomietzilver - 02-2021

snoep
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door snoep »

Dank voor de leuke review Rein!

Zelf voel ik tot nu toe ook weinig emotie bij het rijden in elektrische auto's. Dat ligt niet alleen aan de aandrijving, maar ook aan het fly-by-wire sturen dat tegenwoordig vaak de norm is.
760i schreef:
wo 06 aug 2025, 22:03
Hij is er ook met alleen een verbrandingsmotor en als hybride, en als dit een zakelijke auto voor mij zou zijn, dan zou ik hem als hybride kiezen. Maar privé zou ik definitief voor alleen een verbrandingsmotor gaan.

Misschien is de nieuwe M5 dan? Ik heb die hybride ooit een middagje meegekregen van de dealer, maar ook daar miste ik de nodige emotie — vooral door de digitalisering. En eerlijk gezegd vond ik hem ook niet snel genoeg.

760i
Bestuur Club
Bestuur Club
Contacteer:

s2sw schreef:
do 07 aug 2025, 10:39
Mooie review Rein, bedankt voor het schrijven.

Hoe is de auto qua stabiliteit in de bochten? Overhellen en duiken?
Iets meer dan mijn 3, maar beduidend beter dan bijvoorbeeld de A6 s-line van mijn CEO. Wat dat betreft denk ik dat de 5 nog altijd de maatstaf is in dit segment.

Het interieur heeft voor mij hele sterke huurauto vibes qua materialen, denk Toyota Rav4, Cupra Sportstourer, Mazda 5, VW Passat, VW Arteon, waarbij een 2024 Passat misschien nog wel een tikje fraaier is van binnen.

Precies dat inderdaad.

760i
Bestuur Club
Bestuur Club
Contacteer:

snoep schreef:
do 07 aug 2025, 13:16
Dank voor de leuke review Rein!

Misschien is de nieuwe M5 dan?
Ik wil met alle liefde de huidige M5 reviewen B-)

Wicherhenk
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door Wicherhenk »

Aangezien ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend privé-kilometers maak, is een EV van BMW voor mij ook nog niet in beeld. Een vriend van mij (eveneens pensionado) heeft zijn i4 inmiddels alweer ingeruild voor een M3 Touring. Deze bevalt hem veel beter. Maar een review van Rein van de nieuwe M5 lees ik te zijner tijd natuurlijk graag.
E9 3.0 CSi
E24 M635CSi

Magic Frankie
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E32
Contacteer:

Ongelezen bericht door Magic Frankie »

Leuke review Rein!

Ik snap je bezwaar Gebrek aan Emotie bij een EV.

Aan de andere kant hoeveel emotie geeft bijvoorbeeld een viercilinder diesel? Word ik niet vrolijk van. Daar dan een EV tegenover gezet, zou ik liever een EV hebben.
0o=[ ][ ]=o0
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728

W221 Mercedes-Benz S 350L
E88 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition

760i
Bestuur Club
Bestuur Club
Contacteer:

Voor mij persoonlijk is dat toch anders. De schakelmomenten bijvoorbeeld, dragen voor mij bij aan de emotie. Maar ook het geluid (zelfs bij een diesel) en het niet altijd lineair beschikbare vermogen en koppel.
Sommige zaken zijn op papier wellicht beter bij een EV, maar dat is nu juist dat stukje emotie wat dan weggenomen wordt.

Plaats reactie