Het animo voor de i8 is volgens BMW een stuk hoger dan verwacht. De levering start in juni, maar het aantal verkochte i8’s overtreft nu al de geplande productiecijfers.
Exacte aantallen noemt BMW niet, maar wel meldt het merk dat de verkoopcijfers van de hybride-sportauto niet bepaald tegenvallen. Een order plaatsen voor de bijzondere tweezitter kan sinds de herfst van 2013, en blijkbaar hebben veel mensen daar gebruik van gemaakt. De productielijn is in april van start gegaan.
Voor Nederlandse kopers speelt bijtelling wellicht een rol in de keuze: dankzij een CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer bedraagt deze slechts 7 procent. Desondanks is de i8 erg snel: 100 km/h wordt in slechts 4,4 seconden bereikt. Elektrisch rijden kan maximaal 35 km, daarna springt de 231 pk sterke driecilinder bij.
Het is een prachtig ontwerp, waarmee BMW weer een staltje design laat zien. Ik heb hem een aantal weken geleden live gezien bij BMW den Haag.
Hij is chter niet geschikt voor de verwende 7 serie rijder, de zit in de i8 is erg laag en de instap (voor mij althans) lastig. De wagen is in mijn optiek alleen geschikt voor kleinere personen die ook graag aan de nodige atletiek doen. Ik voldoe aan beide niet.
BMW 760 Li Individual M (F02)
BMW 750 iL Highline M (E38)
BMW 540 I Executieve M (E34)