De F10 M5 van snoep
- ronnie730i
- Actieve gebruiker
- Berichten: 199
- Lid geworden op: vr 08 sep 2017, 07:05
- Ik bezit: een E32
Re: De F10 M5 van snoep
Mooi filmpje ; )
Mvg Ronnie
Mvg Ronnie
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: De F10 M5 van snoep
Een E60 is ook gaaf. Extreem leuke motor die S85. Die niet voor niets vele prijzen in de wacht heeft gesleept.
https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_M5
-
- Club Member
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:17
- Ik bezit: een E32
- Contacteer:
Re: De F10 M5 van snoep
Superfilmpje!!
0o=[ ][ ]=o0
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728
W221 Mercedes-Benz S 350L
E88 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728
W221 Mercedes-Benz S 350L
E88 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: De F10 M5 van snoep
De motorruimte wat TLC gegeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Club Member
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:17
- Ik bezit: een E32
- Contacteer:
Re: De F10 M5 van snoep
Zo'n kunststuk der techniek, verdient ook niet minder Emirto 

0o=[ ][ ]=o0
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728
W221 Mercedes-Benz S 350L
E88 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728
W221 Mercedes-Benz S 350L
E88 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition
-
- Leerling Gebruiker
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 14:50
- Ik bezit: een F02
Re: De F10 M5 van snoep
Leuk filmpje en dat gaat serieus goed. Welke camera gebruik je als ik vragen mag? Ik zag dat hij waarschuwde voor slecht wegdek. Best prettig bij dit soort snelheden nl.snoep schreef: ↑zo 12 jul 2020, 15:02We hadden veel last van linksrijders voordat we met 295 km/u in de ankers moesten voor de Nederlandse grens:
youtu.be/eA-P11Rea1g
Groet!
Martijn
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: De F10 M5 van snoep
^ Dankjewel Martijn. Ik heb de app Dash Cam Travel op mijn smartphone gebruikt. De signalering van het wegdek werd verzorgd door een andere app (Filtsmeister).
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: De F10 M5 van snoep
Ondertussen hebben we ook een serieuze roadtrip achter de rug (ongeveer 5300 km in een week door 10 landen gereden). Ik heb onderweg veel foto's en filmpjes gemaakt en misschien volgt er nog een serieus reisverslag.
Op onderstaande foto staan we voor de Alexander Nevski-kathedraal in Sofia (Bulgarije).

Op onderstaande foto staan we voor de Alexander Nevski-kathedraal in Sofia (Bulgarije).

- kraftbayer
- Professional
- Berichten: 5505
- Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Turnhout (Belgie)
Re: De F10 M5 van snoep
Emirto,
Krijg je dan geen problemen onderweg met de coronamaatregelingen want wij hebben buren uit Bulgarije en die kunnen zelfs niet naar huis met de vrees in hun land niet binnen te mogen of er niet meer uit te geraken.
Grtn,
Walter
Krijg je dan geen problemen onderweg met de coronamaatregelingen want wij hebben buren uit Bulgarije en die kunnen zelfs niet naar huis met de vrees in hun land niet binnen te mogen of er niet meer uit te geraken.
Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers
Re: De F10 M5 van snoep
Gewoon gaan en zien waar het schip strandt. 

-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: De F10 M5 van snoep
kraftbayer schreef: ↑vr 02 okt 2020, 16:32
Krijg je dan geen problemen onderweg met de coronamaatregelingen want wij hebben buren uit Bulgarije en die kunnen zelfs niet naar huis met de vrees in hun land niet binnen te mogen of er niet meer uit te geraken.
Grtn,
Walter
Alleen bij grens tussen Kroatië en Bosnië-Herzegovina heb ik een spannend moment beleefd. Het werd al donker en ik wilde een afgelegen grensovergang passeren. Ik kwam Bosnia-Herzegovina niet in omdat ik geen Covid-test bij me had. In tegenstelling tot wat de ANWB en ons Ministerie van Buitenlandse Zaken hadden aangegeven.
Vervolgens ben ik toen terug naar een snelweg gereden om te proberen via Servië naar Bulgarije te rijden. Ik had geluk. Want ondanks dat de Servische ambassade in Nederland en ons Ministerie hadden aangegeven dat voor Servië ook een maximaal 48 uur oude Covid-test nodig was, kon ik de grens vrij gemakkelijk passeren. uiteindelijk heb ik die dag in Belgrado overnacht.


Na Sofia, ben ik via Noord-Macedonië naar Albanië gereden. Dat ging ook prima. Ik vond dat ook leuke landen. De vooroordelen die ik over Albanië had (dieven, slechte wegen, botte mensen) klopten in ieder geval niet. Het enige vooroordeel dat wél klopte, was de man met de ezel langs de autoweg. Die ben ik verschillende keren tegengekomen:
https://youtu.be/xBU9AHGoBFA?t=18
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: De F10 M5 van snoep
Slovenen zijn leuke sporters
. Dit maakte ik mee tijdens mijn roadtrip door hun land.
Hier achter een E60 taxi in Slovenië:
youtu.be/MF91R4XaVEE
En hier achter een F90 M5:
youtu.be/JtX9Um0uB8g

Hier achter een E60 taxi in Slovenië:
youtu.be/MF91R4XaVEE
En hier achter een F90 M5:
youtu.be/JtX9Um0uB8g
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: De F10 M5 van snoep
Na een reeks aanpassingen en upgrades aan mijn F10 M5 (S63B44 motor), wil ik graag mijn ervaringen delen met betrekking tot zowel de prestaties als de rijeigenschappen van de auto. Hieronder vind je een uitgebreide lijst van alle modificaties en hun invloed op het rijden, inclusief details over de acceleratie, wegligging en bochtenwerk.
Stap 1. Uitlaatsysteem en Downpipes met 200-cel Sportcats + Stage 1 Tune
De eerste upgrade betrof de installatie van downpipes met 200-cel sportkatalysatoren, wat zorgde voor een betere uitlaatgasdoorstroming. Dit verbeterde niet alleen de turbodrukopbouw maar gaf ook een agressiever en dieper geluid zonder dat het storend werd tijdens dagelijks gebruik.
Na de installatie van de downpipes volgde een Stage 1-tune, waarmee het vermogen werd verhoogd naar 690 pk. Dit leverde al direct een merkbare verbetering in prestaties, met snellere acceleratie en responsievere gasreactie.
Stap 2. Eventuri Cold Air Intake & CTS Intercooler + Stage 2 Tune
Om de inlaattemperatuur te verlagen en de luchtstroom te verbeteren, is een Eventuri Cold Air Intake systeem geïnstalleerd, in combinatie met CTS high-performance intercoolers. De Eventuri intake zorgt voor een verhoogde luchtstroom naar de motor, wat resulteert in een betere cilinder- en verbrandingsefficiëntie. De CTS intercooler verlaagt de inlaattemperaturen, wat helpt bij het behouden van consistente vermogensoutput en voorkomt vermogensverlies door hitte. Deze componenten vullen de downpipes aan door een koelere en dichtere luchttoevoer te bieden, wat cruciaal is voor hoge prestaties.

Na deze upgrades werd een Stage 2-tune uitgevoerd, waarmee het vermogen werd verhoogd naar ongeveer 740 pk bij 6.250 rpm en meer dan 1000 Nm koppel tussen 2.200 en 4.000 rpm op de achterwielen. De motor blijft stabiel, zelfs bij hoge temperaturen, en voelt responsiever aan in het midden-toerengebied.
Stap 3. OEM EDC Schokdempers & Madeno Racing ondersteloptimalisatie (race setup)
Om de elektronische dempercontrole (EDC) te behouden, zijn er nieuwe OEM EDC schokdempers gemonteerd. Vervolgens heeft Madeno Racing het onderstel verder geoptimaliseerd met een uitgebreide set-up en een raceuitlijning om de prestaties in bochten te maximaliseren.







Ze hebben camber-verstelbare polyurethane bussen geïnstalleerd voor een optimale camberhoek van -1,3 graden op de vooras en de spoorbreedte vergroot door 10mm spacers aan de voorkant toe te voegen.
• Camber (-1,3 graden): Negatieve camber op de voorwielen zorgt ervoor dat de buitenkant van de banden meer contact maakt met het wegdek tijdens bochtenwerk, wat de grip en stabiliteit aanzienlijk verbetert.
• Caster (7,5 graden): Een grotere casterhoek zorgt voor een sterk zelfcentrerend effect, waardoor de auto directer aanvoelt en de stabiliteit bij hoge snelheden verbetert.
• Toe-in en Toe-out Instellingen:
o Vooras (Toe-out): De voorwielen staan licht naar buiten gericht voor een scherpere instuurrespons en snellere reacties bij richtingsveranderingen, wat onderstuur helpt verminderen.
o Achteras (Toe-in): De achterwielen staan licht naar binnen gericht om de stabiliteit te vergroten tijdens acceleraties en bij hoge snelheden, waardoor de auto voorspelbaar blijft in bochten.
Deze combinatie zorgt voor aanzienlijk verbeterde grip in bochten en maakt de M5 veel stabieler bij hoge snelheden. De rijhoogte is verder verlaagd met H&R verlagingsveren (28871-1), wat het zwaartepunt verlaagt en de algehele wegligging ten goede komt. Hierbij is de lengte van OEM bumsptops wat ingekort om de veerweg niet te belemmeren.
Remsysteem Upgrade (Endless ME20 Remblokken, Staalomvlochten Remleidingen + Motul Racing Vloeistof)
Om het extra vermogen veilig op de weg te krijgen, is door Madeno Racing ook het remsysteem ook flink onder handen genomen. Na intensief reinigen van de remschijven zijn naast Endless ME20 remblokken voor en achter, ook staalomvlochten remleidingen geïnstalleerd, wat zorgt voor een directer remgevoel en een consistente remdruk, zelfs bij intensief gebruik. Dit systeem wordt verder ondersteund door Motul high-performance remvloeistof, waardoor de remprestaties zelfs onder de zwaarste omstandigheden behouden blijven. De remkracht is uitzonderlijk, zonder vervaging (fading), en biedt vertrouwen bij het aanremmen van scherpe bochten.
Met deze setup heb ik een 200-300km acceleratiemeting gedaan. Die kun je zien in onderstaand filmpje:
youtu.be/VtUwbM4llMs
Stap 4. Pure Stage 2 Turbo Upgrade en Optimalisatie + NGK Laser Iridium Bougies
De laatste grote upgrade betrof de installatie van Pure Stage 2 turbo's, samen met NGK Laser Iridium bougies, die beter bestand zijn tegen de hogere drukken en temperaturen die deze turbo’s genereren. Deze bougies zorgen voor een betrouwbare ontsteking onder zware omstandigheden. Na de installatie volgde een volledige optimalisatie van de setup door BR-Performance op de vermogenbank.

Dankzij deze turbo's levert de setup nu ongeveer 800 pk bij 6.600 rpm en 1000 Nm koppel vanaf 2.800 rpm tot het einde van het toerenbereik. Met een nagenoeg vlakke koppelcurve dus. De optimalisatie zorgt ervoor dat dit vermogen consistent en langdurig geleverd kan worden, zonder in te boeten op betrouwbaarheid.
De installatie van de Pure Stage 2 turbo's en de zwaardere brandstofpompen, gecombineerd met een op maat gemaakte BR tune, heeft mijn auto naar een nieuw niveau getild.
Optimalisatie van de Setup door BR-Performance
Bij de optimalisatie op de vermogenbank van BR-Performance is nauwkeurig gewerkt aan de afstemming van alle componenten om ze perfect op elkaar te laten aansluiten. Alleen de softwarematige maatwerktuning heeft al 26 uur gekost. Onder andere de volgende parameters zijn hierbij zorgvuldig afgesteld:
• Ontstekingstijdstip: Het ontstekingstijdstip is aangepast om maximale verbrandingsefficiëntie te behalen zonder detonatie, wat cruciaal is bij hoge turbodrukken en verhoogde lucht- en brandstoftoevoer.
• Turbodruk: De turbodruk werd nauwkeurig gecontroleerd en afgesteld om het maximale vermogen te behalen zonder de grenswaarden van de hardware te overschrijden. Dit zorgt voor een consistente boost-opbouw door het hele toerenbereik.
• Brandstofinjectie: De injectietiming en hoeveelheid zijn aangepast om de juiste verbrandingsverhouding te garanderen, met speciale aandacht voor koeling en efficiëntie bij hoge belasting.
• Air-Fuel Ratio (AFR): De lucht-brandstofverhouding is geoptimaliseerd voor een perfecte balans tussen vermogen, veiligheid en brandstofefficiëntie, wat van groot belang is bij extreme belasting van de motor.
• Temperatuurbeheer: Er is specifiek gelet op het koelen van de inlaatlucht met de CTS intercooler en de uitlaatgastemperatuur door de downpipes, wat cruciaal is voor het behouden van het vermogen zonder risico op oververhitting.
Tijdens het afstellen is er ook uitvoerig getest en gelogd tijdens testritten, waarbij parameters zoals turbodruk, EGT (exhaust gas temperature) en diverse motorbelastingsgegevens zijn gemonitord om ervoor te zorgen dat de motor onder alle omstandigheden optimaal presteert.
Hoge Druk Brandstofpompen
Tijdens de tuning met de Pure Stage 2 turbo's bleek dat de OEM-brandstofpompen hun maximale capaciteit bereikten, wat de prestaties zou kunnen beperken. Om dit te verhelpen en de motor van meer brandstof te voorzien, zijn er nieuwe F90 M5 hoge druk brandstofpompen geïnstalleerd. Hierdoor blijft de brandstoftoevoer stabiel, zelfs onder zware belasting en bij langdurig hoge vermogens, wat cruciaal is voor de consistentie en betrouwbaarheid van de motor.
Direct na het ophalen ben ik richting Duitsland gereden om het beest los te laten. Helaas was er te veel verkeer om echt door te trekken tot boven de 300 km/u, maar ik heb hem alsnog flink kunnen uitproberen op stukken waar het verkeer wat rustiger was. En wát een ervaring!
Rijervaring
De kracht die deze auto nu levert is fenomenaal. Je voelt de motor vanaf lagere toeren meteen trekken, en het koppel blijft stabiel aanhouden tot hoge toeren. In vergelijking met voor de installatie van de Pure Stage 2 turbo's, toen het koppel vanaf ongeveer 4000 rpm langzaam terugliep tot rond de 800 Nm bij 6200 rpm, is het verschil nu echt merkbaar. De auto blijft moeiteloos duwen, zonder dat het gevoel afneemt naarmate de toeren stijgen.
Acceleraties zijn nu echt verslavend. Tussen 100-200 km/u maar ook ver daarboven merk je hoe snel de M5 door de snelheidsmeters schiet. Met de Dragy erbij is een run gedaan van 100-200 km/u, en de tijd was een nette 5,94 seconden. Dit is duidelijk sneller dan voorheen en ik merk dat de auto nu soepeler door alle versnellingen heen trekt, zonder enig gevoel van "drop-off" in de kracht. En ik verwacht dat het nog sneller kan omdat ik de run deed met een bandenspanning van 3,3 Bar (Autobahnspanning
) er daarom vrijwel continu sprake was van wielspin.

Conclusie
De M5 is nu niet alleen een beest qua acceleratie, maar ook een precisie-instrument in bochten. De balans tussen kracht, grip en remprestaties zorgt voor een ongeëvenaarde rijervaring. En dan ook nog gezegend met een verwachte topsnelheid van rond de 340 km/u. Heel blij mee
.
Stap 1. Uitlaatsysteem en Downpipes met 200-cel Sportcats + Stage 1 Tune
De eerste upgrade betrof de installatie van downpipes met 200-cel sportkatalysatoren, wat zorgde voor een betere uitlaatgasdoorstroming. Dit verbeterde niet alleen de turbodrukopbouw maar gaf ook een agressiever en dieper geluid zonder dat het storend werd tijdens dagelijks gebruik.
Na de installatie van de downpipes volgde een Stage 1-tune, waarmee het vermogen werd verhoogd naar 690 pk. Dit leverde al direct een merkbare verbetering in prestaties, met snellere acceleratie en responsievere gasreactie.
Stap 2. Eventuri Cold Air Intake & CTS Intercooler + Stage 2 Tune
Om de inlaattemperatuur te verlagen en de luchtstroom te verbeteren, is een Eventuri Cold Air Intake systeem geïnstalleerd, in combinatie met CTS high-performance intercoolers. De Eventuri intake zorgt voor een verhoogde luchtstroom naar de motor, wat resulteert in een betere cilinder- en verbrandingsefficiëntie. De CTS intercooler verlaagt de inlaattemperaturen, wat helpt bij het behouden van consistente vermogensoutput en voorkomt vermogensverlies door hitte. Deze componenten vullen de downpipes aan door een koelere en dichtere luchttoevoer te bieden, wat cruciaal is voor hoge prestaties.

Na deze upgrades werd een Stage 2-tune uitgevoerd, waarmee het vermogen werd verhoogd naar ongeveer 740 pk bij 6.250 rpm en meer dan 1000 Nm koppel tussen 2.200 en 4.000 rpm op de achterwielen. De motor blijft stabiel, zelfs bij hoge temperaturen, en voelt responsiever aan in het midden-toerengebied.
Stap 3. OEM EDC Schokdempers & Madeno Racing ondersteloptimalisatie (race setup)
Om de elektronische dempercontrole (EDC) te behouden, zijn er nieuwe OEM EDC schokdempers gemonteerd. Vervolgens heeft Madeno Racing het onderstel verder geoptimaliseerd met een uitgebreide set-up en een raceuitlijning om de prestaties in bochten te maximaliseren.







Ze hebben camber-verstelbare polyurethane bussen geïnstalleerd voor een optimale camberhoek van -1,3 graden op de vooras en de spoorbreedte vergroot door 10mm spacers aan de voorkant toe te voegen.
• Camber (-1,3 graden): Negatieve camber op de voorwielen zorgt ervoor dat de buitenkant van de banden meer contact maakt met het wegdek tijdens bochtenwerk, wat de grip en stabiliteit aanzienlijk verbetert.
• Caster (7,5 graden): Een grotere casterhoek zorgt voor een sterk zelfcentrerend effect, waardoor de auto directer aanvoelt en de stabiliteit bij hoge snelheden verbetert.
• Toe-in en Toe-out Instellingen:
o Vooras (Toe-out): De voorwielen staan licht naar buiten gericht voor een scherpere instuurrespons en snellere reacties bij richtingsveranderingen, wat onderstuur helpt verminderen.
o Achteras (Toe-in): De achterwielen staan licht naar binnen gericht om de stabiliteit te vergroten tijdens acceleraties en bij hoge snelheden, waardoor de auto voorspelbaar blijft in bochten.
Deze combinatie zorgt voor aanzienlijk verbeterde grip in bochten en maakt de M5 veel stabieler bij hoge snelheden. De rijhoogte is verder verlaagd met H&R verlagingsveren (28871-1), wat het zwaartepunt verlaagt en de algehele wegligging ten goede komt. Hierbij is de lengte van OEM bumsptops wat ingekort om de veerweg niet te belemmeren.
Remsysteem Upgrade (Endless ME20 Remblokken, Staalomvlochten Remleidingen + Motul Racing Vloeistof)
Om het extra vermogen veilig op de weg te krijgen, is door Madeno Racing ook het remsysteem ook flink onder handen genomen. Na intensief reinigen van de remschijven zijn naast Endless ME20 remblokken voor en achter, ook staalomvlochten remleidingen geïnstalleerd, wat zorgt voor een directer remgevoel en een consistente remdruk, zelfs bij intensief gebruik. Dit systeem wordt verder ondersteund door Motul high-performance remvloeistof, waardoor de remprestaties zelfs onder de zwaarste omstandigheden behouden blijven. De remkracht is uitzonderlijk, zonder vervaging (fading), en biedt vertrouwen bij het aanremmen van scherpe bochten.
Met deze setup heb ik een 200-300km acceleratiemeting gedaan. Die kun je zien in onderstaand filmpje:
youtu.be/VtUwbM4llMs
Stap 4. Pure Stage 2 Turbo Upgrade en Optimalisatie + NGK Laser Iridium Bougies
De laatste grote upgrade betrof de installatie van Pure Stage 2 turbo's, samen met NGK Laser Iridium bougies, die beter bestand zijn tegen de hogere drukken en temperaturen die deze turbo’s genereren. Deze bougies zorgen voor een betrouwbare ontsteking onder zware omstandigheden. Na de installatie volgde een volledige optimalisatie van de setup door BR-Performance op de vermogenbank.

Dankzij deze turbo's levert de setup nu ongeveer 800 pk bij 6.600 rpm en 1000 Nm koppel vanaf 2.800 rpm tot het einde van het toerenbereik. Met een nagenoeg vlakke koppelcurve dus. De optimalisatie zorgt ervoor dat dit vermogen consistent en langdurig geleverd kan worden, zonder in te boeten op betrouwbaarheid.
De installatie van de Pure Stage 2 turbo's en de zwaardere brandstofpompen, gecombineerd met een op maat gemaakte BR tune, heeft mijn auto naar een nieuw niveau getild.
Optimalisatie van de Setup door BR-Performance
Bij de optimalisatie op de vermogenbank van BR-Performance is nauwkeurig gewerkt aan de afstemming van alle componenten om ze perfect op elkaar te laten aansluiten. Alleen de softwarematige maatwerktuning heeft al 26 uur gekost. Onder andere de volgende parameters zijn hierbij zorgvuldig afgesteld:
• Ontstekingstijdstip: Het ontstekingstijdstip is aangepast om maximale verbrandingsefficiëntie te behalen zonder detonatie, wat cruciaal is bij hoge turbodrukken en verhoogde lucht- en brandstoftoevoer.
• Turbodruk: De turbodruk werd nauwkeurig gecontroleerd en afgesteld om het maximale vermogen te behalen zonder de grenswaarden van de hardware te overschrijden. Dit zorgt voor een consistente boost-opbouw door het hele toerenbereik.
• Brandstofinjectie: De injectietiming en hoeveelheid zijn aangepast om de juiste verbrandingsverhouding te garanderen, met speciale aandacht voor koeling en efficiëntie bij hoge belasting.
• Air-Fuel Ratio (AFR): De lucht-brandstofverhouding is geoptimaliseerd voor een perfecte balans tussen vermogen, veiligheid en brandstofefficiëntie, wat van groot belang is bij extreme belasting van de motor.
• Temperatuurbeheer: Er is specifiek gelet op het koelen van de inlaatlucht met de CTS intercooler en de uitlaatgastemperatuur door de downpipes, wat cruciaal is voor het behouden van het vermogen zonder risico op oververhitting.
Tijdens het afstellen is er ook uitvoerig getest en gelogd tijdens testritten, waarbij parameters zoals turbodruk, EGT (exhaust gas temperature) en diverse motorbelastingsgegevens zijn gemonitord om ervoor te zorgen dat de motor onder alle omstandigheden optimaal presteert.
Hoge Druk Brandstofpompen
Tijdens de tuning met de Pure Stage 2 turbo's bleek dat de OEM-brandstofpompen hun maximale capaciteit bereikten, wat de prestaties zou kunnen beperken. Om dit te verhelpen en de motor van meer brandstof te voorzien, zijn er nieuwe F90 M5 hoge druk brandstofpompen geïnstalleerd. Hierdoor blijft de brandstoftoevoer stabiel, zelfs onder zware belasting en bij langdurig hoge vermogens, wat cruciaal is voor de consistentie en betrouwbaarheid van de motor.
Direct na het ophalen ben ik richting Duitsland gereden om het beest los te laten. Helaas was er te veel verkeer om echt door te trekken tot boven de 300 km/u, maar ik heb hem alsnog flink kunnen uitproberen op stukken waar het verkeer wat rustiger was. En wát een ervaring!
Rijervaring
De kracht die deze auto nu levert is fenomenaal. Je voelt de motor vanaf lagere toeren meteen trekken, en het koppel blijft stabiel aanhouden tot hoge toeren. In vergelijking met voor de installatie van de Pure Stage 2 turbo's, toen het koppel vanaf ongeveer 4000 rpm langzaam terugliep tot rond de 800 Nm bij 6200 rpm, is het verschil nu echt merkbaar. De auto blijft moeiteloos duwen, zonder dat het gevoel afneemt naarmate de toeren stijgen.
Acceleraties zijn nu echt verslavend. Tussen 100-200 km/u maar ook ver daarboven merk je hoe snel de M5 door de snelheidsmeters schiet. Met de Dragy erbij is een run gedaan van 100-200 km/u, en de tijd was een nette 5,94 seconden. Dit is duidelijk sneller dan voorheen en ik merk dat de auto nu soepeler door alle versnellingen heen trekt, zonder enig gevoel van "drop-off" in de kracht. En ik verwacht dat het nog sneller kan omdat ik de run deed met een bandenspanning van 3,3 Bar (Autobahnspanning


Conclusie
De M5 is nu niet alleen een beest qua acceleratie, maar ook een precisie-instrument in bochten. De balans tussen kracht, grip en remprestaties zorgt voor een ongeëvenaarde rijervaring. En dan ook nog gezegend met een verwachte topsnelheid van rond de 340 km/u. Heel blij mee

Laatst gewijzigd door snoep op za 05 okt 2024, 23:28, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- Club Member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: vr 13 nov 2020, 23:31
- Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende
Re: De F10 M5 van snoep
Wow zeg, wat een fraai project is dit geworden ! Onvoorstelbaar wat een werk je erin hebt gestopt.
BMW 760i
BMW X5d
BMW 316Ti Compact
BMW R1150r Rockster
BMW X5d
BMW 316Ti Compact
BMW R1150r Rockster
- 760i
- Bestuur Club
- Berichten: 23417
- Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
- Ik bezit: een E65
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: De F10 M5 van snoep
Wat ontzettend gaaf zeg! Echt heel veel respect voor de verschillende stappen die genomen zijn en hoe alles op elkaar is afgestemd. Dit is wel echt een next-level project geworden zeg!
Its not just about how fast you go, but how you go fast that counts