Hier een kleine opsomming van mijn ervaring.
Eerst maar een plaatje bij het praatje:
Van de laatste nieuwe BMW’s die uitgekomen zijn, vind ik persoon dit de meest geslaagde. Als de neus van deze op de nieuwe 7 gezet zou worden, zou ik daar ook een stuk enthousiaster van worden. Wie weet met de LCI

Na het aanmelden van mijn BMW-id, waarmee al mijn instellingen toegepast worden, is het wegrijden heel intuïtief De auto voelt beduidend kleiner dan hij is, zonder het overzicht te verliezen. Je merkt wel dat je met een zware auto op pad bent, maar niet op een vervelende manier. Het stuur en het onderstel met de standaard schokbrekers voelen erg communicatief, maar ruim voldoende comfortabel. Eigenlijk precies wat ik verwacht van een 5. De adaptieve regeneratie is even wennen, maar rijdt uiteindelijk best prettig. Dit is overigens ook gewoon uit te zetten De acceleratie is natuurlijk zoals je van een serieuze EV mag verwachten en alle hulpsystemen zorgen er ook voor dat je niet gelijk je banden oprookt.
Die hulpsystemen trouwens, zijn nagenoeg niet merkbaar aanwezig, wat erg prettig is. Je kan dit wel aanpassen als je wilt, maar ik vind het idee dat ik zelf nog wat in te brengen heb wel fijn.
De standaard stoelen zijn overigens ook prima en ik heb er na een dag sturen geen andere mening over gekregen.
Hoe anders is dat met de gebruikte materialen in het interieur. Het stuur en de dashboard-delen die bekleed zijn met kunstleer zijn prima, maar bijvoorbeeld de richtingaanwijzer voelt gewoon goedkoop aan. Het paneel op het midden van het dashboard is ook van hard plastic. Het doet mij denken aan een Toyota uit de jaren ‘90: De bedieningsknoppen die er nog zijn, zijn gemaakt van een glanzende kunststof die op zich goed aanvoelt, maar als je deze dan indrukt, gaan alle knoppen ernaast ook mee naar beneden en blijkt het eigenlijk een touch knop te zijn. Ik zou het mooier vinden als het daadwerkelijk een touchknop zou zijn met een haptic feedback. De iDrive knop daarentegen straalt pure klasse uit en voelt echt als premium. Niet alleen qua gevoel, maar qua gebruikt. Echt heel fraai gedaan. Het doorlopende informatiescherm is hetzelfde als in mijn 3 en erg prettig. Dat het naar de bestuurder toe draait, geeft het oude BMW rijders gevoel en dat kan ik erg waarderen.
Wat betreft de bediening ben ik nog een beetje old-school en had ik graag de bediening voor de verwarming/airco graag nog via fysieke knoppen gehad. Omdat ik dat in mijn 3 ook al niet meer heb, is het inmiddels makkelijk instellen en ik moet zeggen dat ik in mijn 3 zelden iets verander aan de verwarming/airco instellingen. Dus wellicht is dit een logisch gevolg daarvan, maar ik blijf het toch jammer vinden.
Tijdens het rijden viel mij op dat de Heads-Up-Display adaptief was qua informatie, maar ook qua helderheid. Geen idee hoe het werkt, maar zodra ik erop focuste werd de getoonde informatie helderder en als ik ernaast, of overheen keek, dimde het weer. Dit was erg rustgevend.
In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld, vanwege de gebruikte materialen en de daarmee gewekte indruk, maar gedurende de dag werd ik toch enthousiaster. Niet wat betreft het elektrische rijden, want daar zit echt nul emotie in voor mij, maar als totale auto zou ik hier wel blij van worden. Hij is er ook met alleen een verbrandingsmotor en als hybride en als dit een zakelijke auto voor mij zou zijn, dan zou ik hem als hybride kiezen, maar privé, zou ik definitief voor een enkel verbrandingsmotor gaan.