M850i ontmoet 3.0 CSL
- Kees
- Bestuur, Voorzitter
- Berichten: 3446
- Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 08:44
- Ik bezit: een G11
- Locatie: Almere
- Contacteer:
M850i ontmoet 3.0 CSL
Leuk artikel in het april-nummer van autoreview.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland
-
- Club Member
- Berichten: 959
- Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 10:06
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Arnhem
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
Dat lijkt me de CSL van Ronald de Beier...............
E9 3.0 CSi
E24 M635CSi
E24 M635CSi
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
Lijkt me een leuk artikel. Maar de M850i is vanalles maar geen geboren racer 

- Kees
- Bestuur, Voorzitter
- Berichten: 3446
- Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 08:44
- Ik bezit: een G11
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
Dat wordt precies in het artikel uitgelegd, beide zijn dmv de racerij ontwikkeld.
De M850i is een heel andere wagen,
maar is wel ontwikkeld door deel te nemen aan de 24-uurs race van Daytona.
3,7 s naar 100km/u.
Zware auto, met alle luxe, en met het weggedrag van een Cooper.
Afijn, leuk artikel.
De 3.0CSL is overigens van Classic Park.
De M850i is een heel andere wagen,
maar is wel ontwikkeld door deel te nemen aan de 24-uurs race van Daytona.
3,7 s naar 100km/u.
Zware auto, met alle luxe, en met het weggedrag van een Cooper.
Afijn, leuk artikel.
De 3.0CSL is overigens van Classic Park.
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
3.7 seconden naar 100 km/u is inderdaad een indrukwekkende tijd. Hoewel het voor racegebruik niet het belangrijkste is en hoewel ik persoonlijk altijd meer geïnteresseerd ben in de 100-200 km/u tijd. Dat laatste zit met 12,6 seconden bij de M850i wel snor trouwens
Verder is Daytona een ovaal waarop in principe altijd volgas wordt gereden. Een gemiddeld F1 circuit is daarmee niet te vergelijken. Het heeft korte en lange bochten die soms heel kort en soms wat langer na elkaar volgen. Onderstel, remmerij, aerodynamica en stuurmanskunst zijn daarbij nog kritischer. De verschillende soorten gebruik stellen heel andere eisen aan zowel de auto als aan de bestuurder.
Driften, ovaalrijden, F1 circuitrijden, rallyrijden etc...het zijn allemaal vormen van autosport en in de volksmond noemen we het allemaal raceauto's maar ze moeilijk met elkaar te vergelijken (dit gelijk ook als nuancering op mijn eerste reactie).
De laatste voor vooral ook F1 circuitgebruik ontwikkelde auto die BMW (in beperkte oplage) leverde, was de M4CSL. Daar zat weinig luxe in. Weinig gadgets die niets toevoegen een snelle rondetijden en ook geen achterbank. Maar wel lichte racekuipen (zonder allerlei warmte en koelingstoeters en bellen) een rolkooi en een fors functioneel spoilerwerk
Een M850i zoals je die bij de dealer op kunt halen, heeft zeker 400 kg aan nutteloos luxe gewicht in zich wat hem zeker op een F1 circuit een groot nadeel geeft. Dat is gewoon simpele natuurkunde. Overigens missen ook de versies van de M850i op de 24 uurs race op Daytona rijden, de voor dat doel nutteloze luxe:
https://www.youtube.com/watch?v=9ZSPKSNkylw

Verder is Daytona een ovaal waarop in principe altijd volgas wordt gereden. Een gemiddeld F1 circuit is daarmee niet te vergelijken. Het heeft korte en lange bochten die soms heel kort en soms wat langer na elkaar volgen. Onderstel, remmerij, aerodynamica en stuurmanskunst zijn daarbij nog kritischer. De verschillende soorten gebruik stellen heel andere eisen aan zowel de auto als aan de bestuurder.
Driften, ovaalrijden, F1 circuitrijden, rallyrijden etc...het zijn allemaal vormen van autosport en in de volksmond noemen we het allemaal raceauto's maar ze moeilijk met elkaar te vergelijken (dit gelijk ook als nuancering op mijn eerste reactie).
De laatste voor vooral ook F1 circuitgebruik ontwikkelde auto die BMW (in beperkte oplage) leverde, was de M4CSL. Daar zat weinig luxe in. Weinig gadgets die niets toevoegen een snelle rondetijden en ook geen achterbank. Maar wel lichte racekuipen (zonder allerlei warmte en koelingstoeters en bellen) een rolkooi en een fors functioneel spoilerwerk
Een M850i zoals je die bij de dealer op kunt halen, heeft zeker 400 kg aan nutteloos luxe gewicht in zich wat hem zeker op een F1 circuit een groot nadeel geeft. Dat is gewoon simpele natuurkunde. Overigens missen ook de versies van de M850i op de 24 uurs race op Daytona rijden, de voor dat doel nutteloze luxe:
https://www.youtube.com/watch?v=9ZSPKSNkylw
-
- Club Member
- Berichten: 959
- Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 10:06
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Arnhem
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
@Kees: De CSL is niet van Classic Park, maar staat daar in consignatie. Ronald (de eigenaar van de auto) was compleet verrast toen ik hem op het artikel wees.
E9 3.0 CSi
E24 M635CSi
E24 M635CSi
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
^Als ik Ronald was, zou ik even een gesprekje hebben met de Classic Park.
-
- Club Member
- Berichten: 959
- Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 10:06
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Arnhem
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
@Emirto: ik heb inderdaad begrepen dat er een gesprekje gaat plaatsvinden.
E9 3.0 CSi
E24 M635CSi
E24 M635CSi
-
- Club Member
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:17
- Ik bezit: een E32
- Contacteer:
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
Dat zou in mijn geval geen heel plezierig gesprekje geworden zijn...snoep schreef:^Als ik Ronald was, zou ik even een gesprekje hebben met de Classic Park.
0o=[ ][ ]=o0
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728
W221 Mercedes-Benz S 350L
E88 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728
W221 Mercedes-Benz S 350L
E88 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition
- Kees
- Bestuur, Voorzitter
- Berichten: 3446
- Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 08:44
- Ik bezit: een G11
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
Oops, erg leuk artikel,Wicherhenk schreef:@Kees: De CSL is niet van Classic Park, maar staat daar in consignatie. Ronald (de eigenaar van de auto) was compleet verrast toen ik hem op het artikel wees.
met opeens een erg vervelende nasleep.
Ik hoop dat ze er netjes uit zullen komen.
@snoep
Goeie toevoeging, dank!
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland
-
- Club Member
- Berichten: 959
- Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 10:06
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Arnhem
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
Ik denk dat Ronald, de eigenaar, er niet zo heel erg mee in zijn maag zal zitten, maar het was wel chique geweest als Classic Park hem even had ingelicht. Hij is ooit met dit project begonnen en stukje bij beetje het perfect gaan restaureren en toen het eenmaal af was, waren deze auto's zo duur geworden, dat het eigenlijk zonde is om ermee te rijden. Op dezelfde wijze als hij eerder zijn CSi heeft gedaan, maar die is met een 3.5 Alpina-blok, de ultieme E9. Dus vanwege die waardeontwikkeling heeft hij de CSL maar bij Classic Park neergezet. Er zijn trouwens vorig jaar nog twee andere CSL's in Nederland uit de restauratie gekomen, die beiden eveneens perfect zijn. Het grote nadeel van de originele CSL is de close-ratio 5-bak, die weliswaar waanzinnig snel optrekt, maar heel veel toeren maakt als je op redelijke snelheid lange ritten maakt. De oplossing is dan een vijfbak uit de E24, maar dan is het sportieve karakter weer een stuk minder.
E9 3.0 CSi
E24 M635CSi
E24 M635CSi
- Corlogo
- Club Member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 14:14
- Ik bezit: een E32
- Locatie: Zuid-Holland
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
Aanvulling foto's uit het artikel in Autoreview van Kees.
Korstiaan
Korstiaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
* BMW E32 730i A 1987 Royal blau
* BMW E24 635 CSi 1981 Arctis blau
* Opel Astra GTC 2008 Zwart
* Yamaha Superjet 650 Jetski
* Peugeot Django Scooter
* Hershkind & Hershkind Beach Cruiser Limited edition
* P & H Kano Capella Geel
* BMW E24 635 CSi 1981 Arctis blau
* Opel Astra GTC 2008 Zwart
* Yamaha Superjet 650 Jetski
* Peugeot Django Scooter
* Hershkind & Hershkind Beach Cruiser Limited edition
* P & H Kano Capella Geel
-
- Club Member
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
- Ik bezit: een E38
- Locatie: Rotterdam
Re: M850i ontmoet 3.0 CSL
Vanwege tegenvallende resultaten op de circuits en een focus op Formule E en de DTM trekt BMW de fraaie maar grote en logge M8 GTE alweer terug uit de meeste races.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.