Eenmaal daar stond er nog een auto op de rollenbank.
Gekke 1 serie, zul je wel denken. Maar met deze 120d worden 24 uurs races gedaan.
Deze auto wordt geprepareerd voor de 24 uur van Dubai. De auto komt dan ook uit Dubai en is helemaal naar Marum gebracht om zo verantwoord mogelijk getuned te worden. Er moet 24 uur met geraced worden namelijk..
Daniël's 730d gaat eerst op de rollenbank.
Eerst even uitzoeken hoe je zo'n E23 fatsoenlijk vastzet.
En dan aan de spanbandjes.
Het blijft een stoere auto!
De eerste run kan beginnen!
Eerst nog het één en ander instellen.
Het zegt mij niets, maar het toerental wordt "gekalibreerd" op 4000 toeren. Als de auto 4000 toeren draait wordt dat ingesteld op de bank. Zo weet de rollenbank wat het toerental is.
En gassen maar!
Na veel herrie mag de 730d er weer af. Het resultaat is 216 pk en zo'n 600 Nm koppel. De auto was al licht gechipt, voorzien van een grote intercooler en een Cold Air Intake. Volgens Johan, de eigenaar van Van Vught Tuning is er best wel meer uit het blok te halen. Daniël gaat nog wel kijken naar de opties. Hij heeft het vermoeden dat de brandstofpomp de boel iets begrensd. Op de uitdraai is namelijk te zien dat er na pak em beet 3500 toeren het vermogen er snel daalt.
En toen was de 130i aan de beurt.
Starten en op de bank!
Die staat op de goede plaats.
Het vastmaken was wat makkelijk dan met de E23. Ze hebben al aardig wat ervaring met de 1 serie. De eigenaar had zelf een gechipte 118d, die is nu van één van de medewerkers.
En de "nul" meting. De 130i wordt namelijk gechipt.
Er wordt twee keer gemeten. De eerste keer ging niet geheel naar wens.
Vervolgens wordt de software uitgelezen, opgestuurd naar een collega tuner en weer ingelezen. Opgestuurd inderdaad, bij Van Vught doen ze eigenlijk geen benzinemotoren. Ze werken voor benzinemotoren met een collega tuner.
En vervolgens wordt de meting na het tunen gedaan.
En na veel herrie staat er een nieuw grafiekje op de televisie.
En dan zijn jullie vast benieuwd naar de vermogenswinst. Nou... Eigenlijk is het het beperken van het verlies.
Verlies? Ja verlies inderdaad. Af fabriek hoort de 130i 265 pk en 315 Nm te hebben. De eerste meting gaf 250 pk en iets meer dan 300 Nm. Wat Johan opviel was dat de ontsteking werd vervroegd. Dit kost vermogen. Hij vroeg vervolgens wat voor benzine er in zat, en dat is Euro 95. Dat verklaarde volgens hem een heleboel. Na het tunen was het vermogen bijna 255 pk en 300 Nm.
Er zit ook een vreemde slinger in het koppel. De oplossing is redelijk simpel. Als ik het echte vermogen wil weten moet ik betere benzine tanken en terugkomen. Volgens Johan kan ik met BP Ultimate zomaar 20 pk hoger uitkomen. De "slechte" benzine zorgt voor een andere ontsteking wat mij vermogen kost. Dus, ik ga binnenkort even naar de Aral en rij dan weer langs Marum. Een voordeel als je vlak bij de Duitse grens woont.
Maar na de uitleg zijn we voor een proefritje geweest. En je zou het niet denken, maar ik heb een hele andere auto! De gasrespons is vele malen beter. Als ik op de gas ga is de vertraging weg. Ik was al niet ontevreden maar hij reageert echt veel beter op de gas. Ook heb ik het idee dat de auto beter doortrekt. Al met al ben ik erg blij met de aanpassingen. Waarschijnlijk zijn er wat "eco aanpassingen" verdwenen. Ook is de top nu niet meer begrensd. Dat ga ik uiteraard nog uitproberen binnenkort.
Dan nog even wat sfeerplaatjes. Van Vught Tuning zit in een net pand op een industrieterrein te Marum.
Voor de deur stond een Lupo GTi, een klant auto. Johan is erg bekend binnen de VW wereld.
Ook zijn 118d project staat voor de deur.
Maar Van Vught timmert ook qua BMW aardig aan de weg. Tijdens ons "avontuur" kwam er een Belg met een 520d. Hij had een vol roetfilter. Het was goedkoper voor hem om naar Marum te rijden om daar iets aan te laten doen dan om hem in België te laten schoonmaken.
Dit filter wordt leeggehaald en uitgecodeerd.
Ook ging deze auto voor wat extra pk's. De eigenaar ging naar Van Vught vanwege de goede recensies. Kan ik me voorstellen. Als ze al vanuit België en Dubai komen dan moeten ze wel iets goeds doen.
Al met al een geslaagde ochtend. Ik had andere resultaten verwacht maar ben niet minder blij met het uiteindelijke resultaat. Binnenkort weer maar dan met betere benzine.