Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Reportages van afgelopen meetings
UnlimitedTuning

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door UnlimitedTuning »

Heren, namens het hele team van Unlimited Tuning: Ontzettend bedankt voor deze keigave dag! :dance:
Jullie zijn allemaal een stel zeer geschikte peren en ik heb me kostelijk vermaakt met jullie! :dance:

Ook zwaar respect voor de opkomst. Het weer zat tegen en tóch zo veel leden met hun bolide! :dance:
chris schreef:Vraagje? Is die 375pk voor die van gjs? Die heeft toch standaard veel meer?
Klopt. 445PK op de krukas als ik me niet vergis. Dus dat is wat het blok moet leveren.

Om het vermogen op de weg te kunnen houden zitten er standaard 19 inch velgen onder met 275mm brede banden. Dat geeft ontzettend verlies ten opzichte van de krukas maar het is een noodzakelijk iets.

Tevens was er heel veel grip op de testbank en zaten er 275mm brede WINTERbanden op. Buiten was het zeer handig maar op de testbank (met grip) verlies je heel wat vermogen op de wielen.

Achterwiel aangedreven auto's staan nog eens extra bekend als auto's die op de wielen heel veel verliezen ten opzichte van de krukaswaardes. En dan zijn de 2 alinea's hierboven nog 2 extra redenen.

Wij meten op de wielen omdat dit een reëler beeld geeft van het vermogen op de weg. Dus het rekensommetje ten opzichte van de krukas is dan jammer en moeilijk in te schatten. Maar vaste percentages waar je wel eens over hoort en leest, klopt niet.

Ikzelf weet bijna zeker dat de betreffende 760 ruim over de standaard krukaswaardes heen komt.

Dit was trouwens geen beest meer........... Dit was een MONSTER! =p~

chris
Intensieve gebruiker
Berichten: 701
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 16:09
Ik bezit: een E38
Locatie: Utrecht

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door chris »

Dank je voor de uitleg :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
E38 728i 2000

memos745LI

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door memos745LI »

Het was zo te zien een leuke dag geweest,helaas kon ik i.v.m.werkzaamheden niet aanwezig zijn ook al was het alleen maar om als een nieuweling kennis met de anderde leden te kunnen maken,hopenlijk komt er op korte termijn weer een meeting om kennis met elkaaar te kunnen maken

Johan
Professional
Berichten: 6897
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door Johan »

:cry: ik heb wel weer wat gemist. Maar ja was helaas niet anders.
nick wood schreef: De V12 van GJS gaf 375 pk en 547Nm op de testbank als ik het goed heb, de E38 gaf 307 pk, het koppel heb ik even niet naar gekeken.
Was die 307pk op de krukas of op de wielen?

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door nick wood »

Alle metingen zijn op de achterwielen gedaan.
Afbeelding

Johan
Professional
Berichten: 6897
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door Johan »

Ik weet niet hoe die omrekening gaat, maar als ik +/- dezelfde 18% erbij druk voor krukas peekaas. Komt die e38 op dik 360pk ipv de standaard 326? Das niet verkeerd! Of is dat al incl. tunning?

Nortepee
Spammer
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 23:18
Ik bezit: een E38
Locatie: Noordwolde (Frl)

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door Nortepee »

Naar mijn weten niet getuned, wél regelmatig in Dld. voluit, dus "schone" motor. ;)
[E38] 735iL High Executive Orientblau-Metallic

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door nick wood »

Klopt! Ik denk wel dat 18 procent een beetje optimistisch is Johan, persoonlijk zou ik het op 10 tot 12 procent houden. Inderdaad zonder tuning.

Mijn auto komt op 4 procent verschil tussen de achterwielen en de fabrieksopgave, als ik daar de 10% regel op toepas zou ik zo'n 302pk hebben. Als ik dan het koppel erbij neem van 477Nm ipv 440 (8 procent méér) kunnen die ongeveer 300 echte pk's wel kloppen.
Afbeelding

Nortepee
Spammer
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 23:18
Ik bezit: een E38
Locatie: Noordwolde (Frl)

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door Nortepee »

Maar jij hebt een "speciaal" uitlaatsysteem Nico! :lol:
Die wagen gaat als de brandweer, heb je helemaal geen V12 voor nodig... :whistle:
[E38] 735iL High Executive Orientblau-Metallic

UnlimitedTuning

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door UnlimitedTuning »

Wij als Unlimited Tuning zijnde hebben de keus gemaakt auto's op de wielen te meten, omdat dit een reëler beeld geeft op de weg.

Maar het rekensommetje ten opzichte van de krukas PK's is dan wel weer op z'n zachtst gezegd klote, want je kunt niet spreken van een vast percentage.
Dit is vast in de wereld gebracht door iemand die daar z'n kijk op heeft gehad en wat mensen beschouwden als een zeer betrouwbare bron, waardoor dit een begrip voor sommigen is geworden.

Elke auto is anders en heeft z'n eigen eigenschappen en aanpassingen, waardoor je niet kunt spreken van een vast percentage. Er bestaat niet eens een rekensommetje hiervoor.

Dit zul je op een testbank die alleen maar krukas PK's meet moeten testen.

Want ik weet dat er testbanken bestaan waarbij geclaimed wordt "beiden te kunnen meten".
Niet dus, er wordt OF op de wielen getest OF op de krukas. Als er beide vermogens tussen staan, zit er simpelweg een rekenmodule in (het rekensommetje van het vaste percentage wat niet klopt). Niet feitelijk wat de auto beiden geeft.

Er zijn wel testbanken die het beiden kunnen meten maar dan moet het niet doorberekend worden zoals meestal het geval is. Dat is niet onafhankelijk van elkaar.

Nortepee
Spammer
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 23:18
Ik bezit: een E38
Locatie: Noordwolde (Frl)

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door Nortepee »

Nou, zolang we nog geen "aftak-as" aan de voorzijde hebben, blijven we gewoon aan de achterwielen meten. :lol:
[E38] 735iL High Executive Orientblau-Metallic

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23182
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door 760i »

Nortepee schreef:Maar jij hebt een "speciaal" uitlaatsysteem Nico! :lol:
Die wagen gaat als de brandweer, heb je helemaal geen V12 voor nodig... :whistle:
Ik kan niet wachten tot mijn auto klaar is! Vandaag weer iets verder gekomen. Waarschijnlijk is de synchronisatie van de gaskleppen meer dan 10% uit elkaar en wordt daardoor niet meer door de EML gesynchroniseerd. Daardoor ook de misfires op bank 2, want waarschijnlijk gaat de gasklep helemaal dicht, terwijl de andere bank de boel probeert te corrigeren...
Nu schijnt dat te kunnen via DIS, maar dat heb ik nog niet gevonden.

Wordt vervolgd.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door nick wood »

Als je een dynorun gaat doen als ik er niet bij ben geloof ik het toch niet Rein! :))

Mijn uitlaatje, tja, het schijnt te helpen. B-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23182
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door 760i »

Jou zie ik wel weer op de Autobahn B-)
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Johan
Professional
Berichten: 6897
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: Dyno meeting bij Unlimited Tuning 24-02-2013

Ongelezen bericht door Johan »

750i schreef:Jou zie ik wel weer op de Autobahn B-)
Hoezo is je wagen zo traag dat Nico je bij kan houden met 4 cilinders minder :mrgreen:

Plaats reactie