Kees schreef: ↑do 01 jan 2026, 12:35
Als dit de performance niet ten goede komt, waarom zouden ze dit dan zo hebben ingesteld?
Daar heb je vast wel een mening over, na deze studie.
Goede vraag. Het korte antwoord: xHP Stage 3 is standaard afgestemd op de ‘gemiddelde’ getunede F10 M5. Dat zijn meestal auto’s met stock of mild geüpgradede turbo’s. Die leveren hun koppel vooral laag en midden in het toerengebied en raken bovenin buiten adem. In dat scenario valt de standaard Torque Reduction tijdens upshifts nauwelijks op en werkt het prima.
Bij high-flow setups zoals Pure Stage 2 is het gedrag anders. Die houden het koppel ook hoog in het toerengebied vast omdat ze bovenin veel beter blijven doorademen. Dan blijkt dezelfde standaardinstelling ineens een merkbare beperking, omdat er precies op het moment van schakelen onnodig vermogen wordt weggenomen. Het is dus geen fout, maar simpelweg een kwestie van software afstemmen op hardware die verder gaat dan waarvoor de standaardmap oorspronkelijk bedoeld is.
Ik heb dat opgelost door de Torque Reduction af te stemmen op de daadwerkelijke koppel- en vermogenscurve uit mijn dyno-meting. Met behulp van analyse van die curves (waar AI handig bij was als reken- en vergelijktool) kon ik de transmissielogica beter laten aansluiten op wat de motor bovenin daadwerkelijk levert. De TCU en ECU “praten” nu gewoon beter met elkaar.