Dank mannen!
Zo mooi als het op de foto's lijkt is de Ci niet echt, er zit werk aan. Ik ben met de buitenkant begonnen.
Roest onder aan beide deuren en de uiteinden van de achterwielkassen, deukjes hier en daar en een grote deuk in de achterklep en natuurlijk is ook de achterbumper beschadigd.
Als eerste de grote deuk in de achterklep aangepakt, die zit hier.
De achterspoiler verwijderd en de verdere roest en deukjes aangepakt, alles van de achterklep gedemonteerd en de sierlijsten verwijderd. Na het schuren met 400grit ziet de 330Ci er dan ineens zo uit.
De garage schoon gemaakt en de 3 afgeplakt.
Na 3 lagen grondlak....
Na het spuiten van de kleur en de blanke lak ziet de 3 er dan zo uit, rechtstreeks van de verfspuit.
Hier met het meeste wat erop hoort weer gemonteerd.
Tja, de achterbumper heeft natuurlijk ook een klap gehad en zit er nog niet op. Eens kijken, de bumper-bar maar eens van de buitenkant losmaken en dan kwam ik dit tegen.
Dit is de bumper die achter het plastic gedeelte zit aan de passagiers kant, het was nogal lastig om de schokbreker die erin woont los te krijgen maar dat is met grof geweld gelukt. Wat er dan over blijft lijkt meer op een ontploft vogelnestje. Waar metaal buigt breekt glasvezel wel in 80 lagen en over een veel groter oppervlak. Dit is wat ik een uitdaging noem.
Dit is de andere kant en zoals het zou moeten zijn.
Met de slijptol (en JA, een heel goed stofmasker voor mijn snuit!) alles wat gedelamineerd was verwijderd.
Er blijft nogal een gat over zo!
Restaureren met polyester hars en glasmatten, niet de eerste keer dat ik het doe maar het is wel tientallen jaren geleden, dus eigenlijk een "opnieuw leermoment".
De eerste laag, ik ga het langzaam opbouwen want ik wil niet dat de glasvezel mat die "in de lucht hangt" naar binnen buigt.
Na een aantal lagen begint het de originele vorm weer aan te nemen.
Na 7 lagen.......
De 8e laag is van een andere glasvezel structuur, meer gesloten en dat heb ik gebruikt om het geheel af te werken.
Zie hier het resultaat.
Dat heb ik een nachtje laten uitharden en vandaag heb ik de reparatie wat opgeschoond.
Om de benodigde gaten op de juiste plek te krijgen moest ik de bumper aan de auto monteren, hier met een tijdelijke bout-en-moer.
Uitlijnen en zorgen dat het ding er symmetrisch op zit nam wat tijd in beslag.
Het zichtbare gedeelte van de bumper had ook schade, er zat een behoorlijke bult waar de bumper geraakt was naar buiten toe. Hier dus.
Met een verfafbrander de zaak opgewarmd en met een houten verfroerstokje naar binnen weten te werken. Dat veroorzaakte ook een beetje wat deuken in de bumper.
Niets dramatisch en met een heel dun laagje plamuur de zaak glad gemaakt.
Na schuren en nog 2 dunne laagjes plamuur was het glad.
Meteen de rest van de bumper geschuurd met 180 grit schuurpapier en wat krassen opgevuld.
Daarna nog eens met 400 grit waterproof schuurpapier de zaak afgewerkt.
Klaar om te spuiten maar eerst wil ik weten of de buitenkant van de bumper overeen komt met de gerepareerde binnenkant.
Passen maar!
En ja, het is gewoon perfect!
Zo, dat was een heel verhaal. Het is wat ik in de afgelopen week aan de 330Ci heb gedaan. Morgen ga ik de achterbumper spuiten en waarschijnlijk overmorgen monteren.
Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.