
Wij(een vriend van mij en mijn persoon) zijn gisteren vanaf 11.00 in de weer geweest met een elektrische wagen van BMW waar een Siemens el. motor in zit.
We hadden de gelegenheid om de hele dag met die wagen te toeren, nou ja toeren, zeg maar een kort ritje te maken. Bij volledig geladen accu gaat hij tot ongeveer 200km.
Je moet dan wel heel zuinig rijden, wij reden 90km/h, zodra je even moet optrekken zie je de verbruikers meter snel terug lopen. Dit kun je weer inlopen door bv. even achter een vrachtwagen aan te rijden, dat je net in de goede luchtstroming zit en dan zie je het verbruik ook weer minder worden.
De ervaring met zo'n el. wagen is echt zo raar de eerste keer, wat natuurlijk opvalt is dat je geen geluid hoort, alleen een zacht zoemen van de el- regelaars.
Op 90km/h hoor je alleen de banden, kan zeggen dat ie dan zo stil is als een V12 zeg maar met dubbele beglazing.
We zijn van Siemens Den Haag naar Eindhoven gereden, en weer terug de volgende ochtend.
Ik ben.....jawel, voor het eerst in 7jaar weer in de trein geweest, nou ook een hele happening.
Twee hele bijzondere ervaringen op één dag, nou van de Elektrische BMW was ik erg onder de indruk. Dat is de toekomst hoop ik.

Natuurlijk zat de wagen nog aan de lader bij Siemens Den Haag, dit is een drie fasen lader.
Met drie fasen lader duurt het laden drie uur ongeveer en met 220v duurt dit acht uur.

Hij stond nu dik twee uur te laden bij Siemens, dus was al redelijk vol en actieradius was volgens de computer 160km.
ohhh, dat redden we dan wel naar Eindhoven..


accu blok, ik gelijk de afdekplaat eff slopen om te kijken wat daar nou onder zit...... niks dus.


We hebben nog 92 km te gaan, door de ringweg van Rotterdam en de Van Brienenoortbrug, later de tunnel bij Dordrecht, ging het snel met het verbruik opeens. In Tilburg zouden we eventueel kunnen laden als het nodig zou zijn.

Nou het zal nog wel gaan dachten we, nog 140 km over.

Gehaald, direct aan de 220v lader. Het verlengsnoer was te lang en dunne aders. Gevolg, een rood knipperend ledje, geen lading mogelijk!
De wagen dichterbij gereden en een kort dikke snoer gebruikt en daar ging het wel goed mee, drie Led's op groen.

Dit was een hele ervaring met de BMW Active E, ik zou mijn wagen er wel op willen ruilen.
Nu vanaf station Eindhoven met de trein naar Den Haag weer, daar staat mijn wagen..
Ik heb ook nog een filmpje, dat moet ik eerst nog monteren, komt later nog.