[E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

BMW folders
Magic Frankie
Club Member
Club Member
Berichten: 2818
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:17
Ik bezit: een E32
Contacteer:

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door Magic Frankie »

Wat te gek, dat de auto nu van een forumlid is!!
0o=[ ][ ]=o0
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728

Mercedes Benz CLS 500
Mercedes Benz CLA 250e Shooting Brake
E88 lci 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition

Peter735
Actieve gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 09 jan 2012, 00:05
Ik bezit: een E32
Locatie: Bennekom

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door Peter735 »

Ja en geloof me het wordt nog gekker.
Heb zojuist de complete set op ebay gekocht.

Nog even in de winkel van de verkoper gekeken en kwam ook nog een complete PDC set tegen.
Maar kon nog net op tijd voorkomen dat de muisclick op "nu kopen" kwam :D

Kortom mijn eerste voorjaarsproject staat op stapel. Oh ja ik zocht nog een goede dealer in mijn omgeving.
Well lijkt erop dat ik zelf ook aan de bak moet. Geen probleem hoor altijd leuk (vooral achteraf).

Max sorry voor de onrustige nacht. Wat een mens al niet doet zo snachts. Nu eerst maar eens kijken of de spullen binnen gaan komen.

Bedankt, Peter

ivo
Bestuur Club
Bestuur Club
Berichten: 2093
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 09:51
Ik bezit: een E38
Locatie: Arnhem

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door ivo »

Mooie aankoop zeg! Enne, ik zou 'm lekker origineel laten ;)
Peter735 schreef:Ziet er zeker de moeite uit.
Alleen mijn auto is van 1987 terwijl bij de set staat vanaf 1992.
Ook op een andere site kwam ik tegen dat er in 1992 het nodige aan de auto is gewijzigd.

Dus als iemand met zekerheid weet dat het past is het een optie.Maar als ik de hele auto moet verbouwen of erger nog het kan niet werken lijkt me dat niet verstandig.
Kijk ook eens op de site van Johan, daar staat een how to van de oude IR afstandbediening. Ik heb een how to destijds gemaakt voor de nieuwe set zoals die uit de ebay link.

http://bmwe32.masscom.net/

Oude systeem:
http://bmwe32.masscom.net/johan/remote_ ... cking.html

Nieuwe systeem:
http://bmwe32.masscom.net/ivo/remote_in ... stall.html

BMW_max

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door BMW_max »

Hele handige links Ivo, perfect. Heb je zelf de E32 ook nog?

Bij Peter verwact ik eerlijk gezegd niet dat de bekabeling er al in ligt. Heb nog een doos bekabeling liggen, komt goed.

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door Johan »

Jammer dat je die set al gekocht hebt. Zo te zien zit er af fabriek alarm op de auto (led op de luchtgril op het dasboard) dan heb je >90% kans dat alle electronica voor het originele klapsleutel systeem er al inzit. En je dus alleen nog de sleutel nodig hebt. Zo niet zit de bekabeling er voor 99.9% zeker in. Dan is het een kwestie van LED vervangen, ontvanger in het dak monteren, en kastje in de juiste plek onder de achterbank schuiven.

Wat je moet doen om die spiegel met AB werkend te krijgen is een hele kabelboom maken (met de originele stekker die in de spiegel hoort!) vanaf de spiegel naar onder de achterbank. Die moet je dan in de bedrading gaan solderen bij de modules onder de achterbank. Zou ik bij zo een nette originele wagen toch 2 keer over nadenken...

PDC monteren in een 87er is een flinke opgave. Vanaf ca. 89/90 heb je kans dat de bedrading voor de module aanwezig is en je enkel de extra kabelboom voor de sensoren moet gaan trekken. PDC was overigens pas leverbaar vanaf eind 1991 of begin 1992.
Als je in een 87er toch PDC wil gaan bouwen moet je weer solderen. Kabelboom maken voor de module signaal voorziening (signalen zijn wel aanwezig in die buurt onder de achterbank), kabels trekken voor: gong voor, gong achter en de schakelaar in de midden console. Dan heb je nog een andere plaat nodig in de midden console en het extra knoppen paneel. De gaten in de bumpers zijn bij een 87er ook niet voor gemarkeerd dus dat wordt gokken waar die moeten komen, of de bumpers van een nieuwer model monteren.

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door Johan »

Oh en die verkoper waar je die set gekocht hebt is volgens mij DE duurste van ebay ;)

ivo
Bestuur Club
Bestuur Club
Berichten: 2093
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 09:51
Ik bezit: een E38
Locatie: Arnhem

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door ivo »

Johan schreef:Dan is het een kwestie van LED vervangen, ontvanger in het dak monteren, en kastje in de juiste plek onder de achterbank schuiven.
Dat spul heb ik ook nog wel liggen mocht het nodig zijn :)

BMW_max

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door BMW_max »

Johan schreef:Oh en die verkoper waar je die set gekocht hebt is volgens mij DE duurste van ebay ;)
Nou dat moet ik even tegen spreken hoor Johan, er worden wel andere set aangeboden, dan heb je alleen de spiegel met infrarood en een ongeslepen sleutel voor 208 euro.

Peter heeft juist gehandeld, nu heeft hij de hele originele set gekocht met spiegel en infrarood ontvanger voor 179 euro.

Dus ja, nee geen miskoop en ook absoluut niet te duur. tssss.

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23174
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door 760i »

Ik denk dat Johan bedoeld dat deze handelaar bekend staat als de duurste van Duitsland ;)
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

BMW_max

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door BMW_max »

Nou in dit geval dus niet, tssss :ymdevil:

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door Johan »

Inderdaad die kerel vraag overal de hoofdprijs voor.

E32 onderdelen kun je beter via het duitse forum kopen dan via ebay. Door de lagere interesse gingen dingen op ebay weg voor bedragen als 75 euro voor een pdc set e.d. dus niet interessant meer voor verkopers. Dus nu heb je enkel de "dure" jongens op ebay met dikke sofort kaufen prijzen.

Zelf heb ik wel eens een hele e32 gekocht voor minder dan die AB set...and guess what? Die zat er ook in ;)

Het was hier in ieder geval goedkoper geweest om de originele AB (klapsleutel) nieuw te kopen bij de dealer...

Peter735
Actieve gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 09 jan 2012, 00:05
Ik bezit: een E32
Locatie: Bennekom

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door Peter735 »

Slik...

Kortom nu wordt het lastig. Een hele kabelboom plaatsen en evt. vervangen ga ik niet doen.
Daarvoor is de auto veel te origineel en neem ik liever het verlies op de aankoop.

De vorige eigenaar heeft wat krasjes gemaakt met de sleutel rond het sleutelgat en de handgreep. Allemaal niet schokkend maar jammer. Daarom leek een originele afstandbediening me een mooie optie die mede gezien het originele karakter bij de auto past.

De auto heeft overigens alarm van de fabriek af.

Geen idee of ik teveel of te weinig betaald heb. Het is ebay en ik heb een 100% status dus ik ga er niet proberen onderuit te komen. Ik twijfelde inderdaad over het bouwjaar en bij twijfel niet inhalen natuurlijk. Kan hooguit vragen of ik de koop ongedaan kan maken ivm fout modeljaar. Kortom ik ga eerst maar eens even kijken wat de set betekent.

Wat er aan de auto moet gebeuren en of ik dat wel of niet wil doen.

Nogmaals hele kabelbomen trekken of in bestaande kabelbomen wijzigen ga ik zo wie zo niet doen. Wil best een kabel leggen die er niet ligt en vervolgens op de juiste plek inpluggen maar verder ga ik niet. Dat is vragen om ellende bij een auto van deze leeftijd.

Ik hoop dat jullie experts tot een gelijke mening komen en dan besluit ik op basis daarvan of ik wel of niet ga inbouwen.
Zo niet dan zal ik de set hier wel te koop aanbieden aan een E32 eigenaar die wel een nieuwere versie heeft.

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door Johan »

Peter735 schreef:De auto heeft overigens alarm van de fabriek af.
Heb je dan ook zo een knop wat geen knop is in de dakhemel?
Afbeelding
Bij een wagen met schuifdak zit deze een kwartslag gedraaid naast de knop voor het dak.
Geen idee of ik teveel of te weinig betaald heb. Het is ebay en ik heb een 100% status dus ik ga er niet proberen onderuit te komen. Ik twijfelde inderdaad over het bouwjaar en bij twijfel niet inhalen natuurlijk. Kan hooguit vragen of ik de koop ongedaan kan maken ivm fout modeljaar. Kortom ik ga eerst maar eens even kijken wat de set betekent.
Bij dit soort delen is het vaak wat is teveel? Het aanbod is bijzonder laag...

maar goed als je geduld hebt kun je de set altijd weer doorverkopen.

BMW_max

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door BMW_max »

De set die je gekocht hebt op E-bay kan 'gewoon' werken, idd ik vermoed niet dat bij jou de bekabeling naar de spiegel er al ligt, al si dat ook nog niet zeker, maar om dan een kabel te trekken is / lijkt mij geen probleem.
Als je alles maar netjes afwerkt enz enz. maar goed ik heb bekeken of het kon werken op jou wagen en dat kan 100%.

Voel mij een beetje door Johan in het hemd gezet, maar goed er zijn ergere dingen in de wereld zeg maar.

Peter is de man die moet uiteindelijk besluiten wat te doen. Mee kan ik niet doen en ga ik ook niets meer over zeggen.

Ik heb mijn best gedaan in mijn optiek. tssss. zo nu eerst een borrel. B-) B-)

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: [E32] Youngtimer Magazine 735i (zware scans!)

Ongelezen bericht door Johan »

BMW_max schreef:Voel mij een beetje door Johan in het hemd gezet, maar goed er zijn ergere dingen in de wereld zeg maar.
Dat is zeker niet mijn bedoeling geweest hoor Max!! :ymhug: Waarschijnlijk is het een kwestie van oud type AB-sleutel scoren, inleren en klaar. Makkelijker kan het niet. Maar wat je al zei kun je die andere set zeker werkend krijgen, dat kost alleen wel wat meer inspanning.
tssss. zo nu eerst een borrel. B-) B-)
Proost! Die heb je zeker verdiend na het doorspitten van al die schema's :ymhug:

Plaats reactie