BMW SIP Umatic videobanden

BMW folders
minuteman
Club Member
Club Member
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov 2020, 23:31
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Re: BMW SIP Umatic videobanden

Ongelezen bericht door minuteman »

Umatic is eigenlijk een broadcast- industriestandaard door Sony geïntroduceerd in 1971. Het is niet te vergelijken met de latere consumententape formaten als V2000 of VHS omdat het een veel hogere kwaliteit kende. Umatic is later opgevolgd door Betacam (voor de consumenten was er Betamax). Bijkomend prettig kenmerk is dat het allemaal nog best robuust is. De tape is breed, de machines niet al te gevoelig en dat komt de gebruiksduur ten goede.

Niet alleen BMW maar ook veel andere grote bedrijven in Nederland brachten in de jaren 70, 80 en zelfs '90 veel van dit soort banden uit. Soms in de vorm van trainingsmateriaal zoals deze SIP banden van BMW, maar ook veel bij banken, verzekeraars of reisbureaus om de filialen op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen of producten.

Er waren in die tijd beperkte mogelijkheden hiervoor, projectiefilm was te ingewikkeld en het televisienet was beperkt tot de staatsomroep. Pas later met het koppelen van de bedrijfsnetwerken en de verbeteringen van de telefoon en dataverbindingen, kwamen er meer mogelijkheden maar dat was pas in de jaren 90.

Dit soort tapes zijn daarom nog best lang in gebruik gebleven al was het maar om CD masters op te nemen waarvoor ze tot eind jaren 80 in gebruik bleven. De uitdaging blijft om de spelers gangbaar te houden, de laatste zijn toch al snel weer 25 jaar oud en de onderdelen schaars. De kennis van deze machines al helemaal dus ik heb mijzelf maar eea eigen gemaakt.
BMW 760i
BMW X5d
BMW 316Ti Compact
BMW R1150r Rockster

Magic Frankie
Club Member
Club Member
Berichten: 2818
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:17
Ik bezit: een E32
Contacteer:

Re: BMW SIP Umatic videobanden

Ongelezen bericht door Magic Frankie »

EvdP schreef:
wo 20 okt 2021, 21:36
Het formaat "U matic" was van Sony (die kwam volgens mij later met Betamax), VHS van JVC en Philips had Video 2000.

VHS won de videobandenstrijd.
En weet je ook waarom?
0o=[ ][ ]=o0
ex E32 730i (aka de Zwitserse dame)
ex E38 735i
ex E23 728

Mercedes Benz CLS 500
Mercedes Benz CLA 250e Shooting Brake
E88 lci 118i cabriolet
Moto Morini X-cape 649 Goldwheel Edition

dashdot
Club Member
Club Member
Berichten: 3807
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:00
Ik bezit: een E38
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: BMW SIP Umatic videobanden

Ongelezen bericht door dashdot »

Magic Frankie schreef:
vr 22 okt 2021, 10:13
EvdP schreef:
wo 20 okt 2021, 21:36
Het formaat "U matic" was van Sony (die kwam volgens mij later met Betamax), VHS van JVC en Philips had Video 2000.

VHS won de videobandenstrijd.
En weet je ook waarom?
https://legacybox.com/blogs/analog/vhs-beat-betamax
E38 740i 2001 Titansilber
E38 730D 2001 Nachtblau | Af fabriek al individual, daarna nog meer geïndividualiseerd.

EvdP
Spammer
Berichten: 1364
Lid geworden op: zo 18 mar 2012, 10:10
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Re: BMW SIP Umatic videobanden

Ongelezen bericht door EvdP »

Ik heb de link niet gelezen maar JVC gaf het formaat "vrij" dacht ik (het cd idee). Daardoor konden andere fabrikanten er ook wat mee. Betamax (en Video 2000 waren kwalitatief beter maar ook duurder. Centenkwestie.

Vroeger werden de "natuurfilms" veel verhuurd (achter het gordijntje in de videotheek). Die stonden op VHS dus wat voor videorecorder ga je dan kopen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”

― Mark Twain

minuteman
Club Member
Club Member
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov 2020, 23:31
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Re: BMW SIP Umatic videobanden

Ongelezen bericht door minuteman »

De eerste echte SIP video over de BMW M70 V12 motor. Een video met veel wetenswaardigheden.

De M70 V12 is in de E31 en E32 gemonteerd geweest. (850 / 750) en later zelfs in de Mclaren F1


youtu.be/-bMF9F_ezcA

Directe link: https://www.youtube.com/watch?v=-bMF9F_ezcA
BMW 760i
BMW X5d
BMW 316Ti Compact
BMW R1150r Rockster

BMWE38Os
Leerling Gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 01 jan 2022, 23:08
Ik bezit: een E38

Re: BMW SIP Umatic videobanden

Ongelezen bericht door BMWE38Os »

Hallo Minuteman. Ik ben net nieuw hier ondanks dat ik al 11 jaar E38 rij. Ik werd gewezen door een vriend van mij dat jij met de SIP banden aan het stoeien was. Ik heb ook nog een complete set staan. Ook met alle banden. Ik las dat je bezig was om ze te digitaliseren. Daar heb ik ook wel interesse in aangezien video banden niet het eeuwige leven hebben en de inhoud te interessant is om verloren te laten gaan. Misschien kun je in de toekomst wat voor me betekenen.
Groeten Oscar.

minuteman
Club Member
Club Member
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov 2020, 23:31
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Re: BMW SIP Umatic videobanden

Ongelezen bericht door minuteman »

Leuk Oscar, ik ben er inderdaad mee bezig al weet ik niet zeker of ik de hele set heb hoor. Ik dacht een goede 70 tapes.

Binnen een week of 2 verwacht ik een betere TBC (apparaat om het beeld wat uit de recorder komt te corrigeren voor opname) en dan wil ik alle tapes gaan digitaliseren. Ik zal anders een index maken welke tapes ik heb, dan kunnen we kijken of de collecties elkaar aanvullen.

Michael
BMW 760i
BMW X5d
BMW 316Ti Compact
BMW R1150r Rockster

Gebruikersavatar
Kees
Bestuur, Voorzitter
Bestuur, Voorzitter
Berichten: 3175
Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 08:44
Ik bezit: een G11
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW SIP Umatic videobanden

Ongelezen bericht door Kees »

Tjee, wat een een gaaf materiaal allemaal,
fantastisch collectie zeg,
goed idee om het te digitaliseren!
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland

Plaats reactie