Test BMW-E38 - Audi-A8

BMW folders
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees
Bestuur, Voorzitter
Bestuur, Voorzitter
Berichten: 3175
Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 08:44
Ik bezit: een G11
Locatie: Almere
Contacteer:

Test BMW-E38 - Audi-A8

Ongelezen bericht door Kees »

Leuk artikel voor de Kerstdagen.
Mocht de tekst moeilijk leesbaar zijn, kies dan - rechter muisknop - afbeelding bekijken - en inzoomen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland

HS84

Re: Test BMW-E38 - Audi-A8

Ongelezen bericht door HS84 »

Die heb ik gezien toen ie uitkwam,stond in autoweek. Er was ook een filmpje bij waarin zogenaamd de Audi beter was,maar ik zou'm niet willen ruilen voor m'n 740 B-)

Frank87
Intensieve gebruiker
Berichten: 786
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 20:43
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Re: Test BMW-E38 - Audi-A8

Ongelezen bericht door Frank87 »

De A8 in perfecte staat is een waardige concurrent. Afhankelijk van eigen voorkeur kies je voor de E38 of de A8.

Als het gaat om de lange termijn, is de 740i 4.0 wel beter qua techniek. De A8 heeft de 5HP24 en daar zaten bij de eerste bouwnummers nog wat ontwerpfouten in. De 4.0 in de E38 heeft de 5HP30 en dat is een erg sterke bak. Heeft slechts 2 mankementjes die in het brein zitten, niet in het inwendige.

- Beide auto's eten draagarmen, dat heft elkaar op. Hetzelfde geldt voor veren en dempers.
- Beide auto's hebben een dubbel uitlaatsysteem, dat heft elkaar op bij vervanging. De Audi eet katalysatoren. Per 150.000 is normaal bij de Audi's van 1990 - 1999.
- De 4.0 V8 is bulletproof op de oliepomp en het ontluchtingsblok achterop het spruitstuk na. Beide zaken zijn goedkoop in orde te maken.
- De 4.2 Audi V8 heeft nog wel eens nieuwe koppakkingen nodig. Op 400.000 al 2x een set nieuwe koppakkingen is niet ongewoon. Dat is een dure ingreep vergeleken bij dat BMW oliepompcontrolebeurtje en dat ontluchtingsblok van 50 euro. Bovendien moet er iedere 100.000 een distributieriem op. De ketting van de M60 heeft eens per 250.000 een spannertje nodig van 50 euro die je er zo in draait (en zelfs zonder nieuw spannertje gaat hij 500.000 halen).
- De jaren 90' Audi's eten ook homokineten op de vooras. Ook allemaal best te doen maar bij BMW geen gezeik mee.

Het enige waar de A8 mogelijk in wint (zelf nooit getest) is remkracht en de keuze van de rem t.o.v. de auto. De E38 heeft standaard gewoon peperkoek remblokken en schijven van hout.

Groot minpunt aan de E38 is de benzinetank en bijna onvermijdelijke lekkage.
Groot pluspunt aan de Audi is het aluminium spaceframe en de bijna perfecte roestwering

Ze gaan redelijk gelijk op.. maar qua techniek zou ik voor de E38 4.0 M60 gaan. Als het een E38 M62 is, komt de Audi aardig dichtbij i.v.m. noodzakelijke ketting/vanos operaties en diezelfde 5HP24 automaat.

mrdento
Club Member Sponsor
Club Member Sponsor
Berichten: 961
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 11:20
Ik bezit: een E38
Locatie: Soestdijk

Re: Test BMW-E38 - Audi-A8

Ongelezen bericht door mrdento »

Goedemiddag Allemaal,

Ooit, in een bui van lichte verstandsverbijstering een nieuwe A8 'aangeschaft', dat wil zeggen geleased.
Als referentie had ik toen BMW 540 Touring, en daarvoor een 535 sedan, beiden ook nieuw uit doos.
De Audi is dan echt een slag groter. Wat mij betreft een prima auto. De mogelijke zwakheden op motorisch gebied heb ik niet ervaren, dat was natuurlijk omdat het een leaseauto was en derhalve niet zo'n hoge kilometrage heeft gehaald.

Wat ik wel een 'nadeel' vond was de quattro aandrijving. Overstappend van de achterwiel BMW, gaat de Audi, waar mogelijk nog sneller door de bochten. Als een TGV op rails. Maar het remmen doen ze toch nog steeds staande op 4 banden. Anticiperen op wat andere weggebruikers zouden kunnen doen, is meer dan normaal, gewenst.

Na de Audi kwam de E38, waar de Audi uitnodigt tot een snelle, haast agressieve rijstijl, heb ik daar met de E38 geen 'last' van. Concluderen was mijn uitstap naar Audi zeker geen slechte, maar blijft het toch BMW. Al ben ik geboren en getogen in automobielen met een ster voorop. ;)

tot zover!
E34 BMW 530 I aut.
E34 BMW 535 I aut.
E34 BMW 540 I Touring EXE aut.
Audi A8
E38 BMW 740 I EXE aut, helaas gesloopt door APK 'keurmeester'..
E39 BMW 525 I EXE aut, daily driver

graad
Professional
Berichten: 3810
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 20:15
Ik bezit: een E23
Locatie: helmond

Re: Test BMW-E38 - Audi-A8

Ongelezen bericht door graad »

Ik zou persoonlijk voor de audi kiezen......
Bmw e23 alpina b10
Bmw e34
Bmw e32
Chevrolet camaro z/28

Maarten735

Re: Test BMW-E38 - Audi-A8

Ongelezen bericht door Maarten735 »

Wow, ik vind die A8 ook heel erg mooi !

captain_slow
Actieve gebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 11:33
Ik bezit: een E32

Re: Test BMW-E38 - Audi-A8

Ongelezen bericht door captain_slow »

Deze A8 kijkt voor best vriendelijk voor een Audi ... maar voor mij is het enige echte highlight aan de wagen het poederdoosje op de achterklep voor de GPS, net zo lekker knullig als de pijlstaafjes voor het inparkeren bij de W140 :-B

Plaats reactie