[E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Reportages van afgelopen meetings
Plaats reactie
EvdP
Spammer
Berichten: 1364
Lid geworden op: zo 18 mar 2012, 10:10
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

[E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door EvdP »

Vandaag ben ik samen met E23 forumlid Daniël naar Van Vught Tuning in Marum geweest. Daniël voor een vermogensmeting, ik voor een klein krachtkuurtje.

Afbeelding

Eenmaal daar stond er nog een auto op de rollenbank.

Afbeelding

Gekke 1 serie, zul je wel denken. Maar met deze 120d worden 24 uurs races gedaan.

Afbeelding

Deze auto wordt geprepareerd voor de 24 uur van Dubai. De auto komt dan ook uit Dubai en is helemaal naar Marum gebracht om zo verantwoord mogelijk getuned te worden. Er moet 24 uur met geraced worden namelijk..

Afbeelding

Daniël's 730d gaat eerst op de rollenbank.

Afbeelding

Eerst even uitzoeken hoe je zo'n E23 fatsoenlijk vastzet.

Afbeelding

En dan aan de spanbandjes.

Afbeelding

Het blijft een stoere auto!

Afbeelding

De eerste run kan beginnen!

Afbeelding

Eerst nog het één en ander instellen.

Afbeelding

Het zegt mij niets, maar het toerental wordt "gekalibreerd" op 4000 toeren. Als de auto 4000 toeren draait wordt dat ingesteld op de bank. Zo weet de rollenbank wat het toerental is.

Afbeelding

En gassen maar!

Afbeelding

Na veel herrie mag de 730d er weer af. Het resultaat is 216 pk en zo'n 600 Nm koppel. De auto was al licht gechipt, voorzien van een grote intercooler en een Cold Air Intake. Volgens Johan, de eigenaar van Van Vught Tuning is er best wel meer uit het blok te halen. Daniël gaat nog wel kijken naar de opties. Hij heeft het vermoeden dat de brandstofpomp de boel iets begrensd. Op de uitdraai is namelijk te zien dat er na pak em beet 3500 toeren het vermogen er snel daalt.

Afbeelding

En toen was de 130i aan de beurt.

Afbeelding

Starten en op de bank!

Afbeelding

Die staat op de goede plaats.

Afbeelding

Het vastmaken was wat makkelijk dan met de E23. Ze hebben al aardig wat ervaring met de 1 serie. De eigenaar had zelf een gechipte 118d, die is nu van één van de medewerkers.

Afbeelding

En de "nul" meting. De 130i wordt namelijk gechipt.

Afbeelding

Er wordt twee keer gemeten. De eerste keer ging niet geheel naar wens.

Afbeelding

Vervolgens wordt de software uitgelezen, opgestuurd naar een collega tuner en weer ingelezen. Opgestuurd inderdaad, bij Van Vught doen ze eigenlijk geen benzinemotoren. Ze werken voor benzinemotoren met een collega tuner.

Afbeelding

En vervolgens wordt de meting na het tunen gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

En na veel herrie staat er een nieuw grafiekje op de televisie.

Afbeelding

En dan zijn jullie vast benieuwd naar de vermogenswinst. Nou... Eigenlijk is het het beperken van het verlies.

Verlies? Ja verlies inderdaad. Af fabriek hoort de 130i 265 pk en 315 Nm te hebben. De eerste meting gaf 250 pk en iets meer dan 300 Nm. Wat Johan opviel was dat de ontsteking werd vervroegd. Dit kost vermogen. Hij vroeg vervolgens wat voor benzine er in zat, en dat is Euro 95. Dat verklaarde volgens hem een heleboel. Na het tunen was het vermogen bijna 255 pk en 300 Nm.

Afbeelding

Er zit ook een vreemde slinger in het koppel. De oplossing is redelijk simpel. Als ik het echte vermogen wil weten moet ik betere benzine tanken en terugkomen. Volgens Johan kan ik met BP Ultimate zomaar 20 pk hoger uitkomen. De "slechte" benzine zorgt voor een andere ontsteking wat mij vermogen kost. Dus, ik ga binnenkort even naar de Aral en rij dan weer langs Marum. Een voordeel als je vlak bij de Duitse grens woont.

Maar na de uitleg zijn we voor een proefritje geweest. En je zou het niet denken, maar ik heb een hele andere auto! De gasrespons is vele malen beter. Als ik op de gas ga is de vertraging weg. Ik was al niet ontevreden maar hij reageert echt veel beter op de gas. Ook heb ik het idee dat de auto beter doortrekt. Al met al ben ik erg blij met de aanpassingen. Waarschijnlijk zijn er wat "eco aanpassingen" verdwenen. Ook is de top nu niet meer begrensd. Dat ga ik uiteraard nog uitproberen binnenkort.

Dan nog even wat sfeerplaatjes. Van Vught Tuning zit in een net pand op een industrieterrein te Marum.

Afbeelding

Voor de deur stond een Lupo GTi, een klant auto. Johan is erg bekend binnen de VW wereld.

Afbeelding

Ook zijn 118d project staat voor de deur.

Afbeelding

Maar Van Vught timmert ook qua BMW aardig aan de weg. Tijdens ons "avontuur" kwam er een Belg met een 520d. Hij had een vol roetfilter. Het was goedkoper voor hem om naar Marum te rijden om daar iets aan te laten doen dan om hem in België te laten schoonmaken.

Afbeelding

Dit filter wordt leeggehaald en uitgecodeerd.

Afbeelding

Ook ging deze auto voor wat extra pk's. De eigenaar ging naar Van Vught vanwege de goede recensies. Kan ik me voorstellen. Als ze al vanuit België en Dubai komen dan moeten ze wel iets goeds doen.

Afbeelding

Al met al een geslaagde ochtend. Ik had andere resultaten verwacht maar ben niet minder blij met het uiteindelijke resultaat. Binnenkort weer maar dan met betere benzine.
Laatst gewijzigd door EvdP op vr 11 okt 2013, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”

― Mark Twain

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23174
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door 760i »

Dat is geen half werk! Goed om te weten dat er nog steeds hele goede specialisten zijn in Nederland.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

bimmerfrits

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door bimmerfrits »

Mooie en leuke reportage B-)

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door nick wood »

Mmmmmm, roetfilter leeghalen in plaats van een nieuwe eronder. Iz nie goe!

Verder geloof ik best in het vakmanschap van de heren, goed verhaal en mooie reportage!
Afbeelding

dashdot
Club Member
Club Member
Berichten: 3807
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:00
Ik bezit: een E38
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door dashdot »

Leeghalen zal wel beteken dat ze het roet eruit halen, niet het binnenwerk.

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door nick wood »

Oké, kan dat dan?
Afbeelding

dashdot
Club Member
Club Member
Berichten: 3807
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:00
Ik bezit: een E38
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door dashdot »

De dealer heeft liever dat je 'm laat vervangen maar de dieselspecialisten maken 'm open, reinigen de boel en lassen 'm dan weer dicht. Scheelt een hele klap geld.

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door nick wood »

Dan heb ik nu dit gelezen......
Het (goed) reinigen is een traject is van enkele dagen en meer is dan met perslucht afspuiten of met een gasbrander bewerken.

Een verstopt filter, is dit slecht:
Een verstopt of gedeeltelijk verstopt roetfilter zorgt voor teveel tegendruk in uw uitlaat systeem, dit is slecht voor uw motor en uw turbo.


Problemen door een verstopt filter zijn o.a.:

- Turboschade door te hoge temperatuur ontwikkeling

- EGR klep schade door teveel druk

- Uitlaatspruitstuk schade

- Kleppen als gevolg van teveel tegendruk.

- Lekke pakkingen als gevolg van teveel tegendruk

- Vermogensverlies

- Hoger brandstofverbruik.



Hoe lang duurt het reinigen van een roetfilter?

Echter het reinigen van uw oude filter volgens TUV-keur duurt in de regel 3 dagen excl. verzending. (Een reiniging van het roetfilter met een garantie dat deze binnen 24 uur terug is met de post is onmogelijk)

Namelijk bij 1 van de 7 processen voor het reinigen volgens TUV norm moet het filter minimaal 8 uur in een oven liggen van 600 graden om zo ook bij het binnenste van de kern van het filter honingraat keramiek te kunnen komen / verwarmen. Hierna dienen nog 4 reinigingsprocessen te worden uitgevoerd met een filter op kamertemperatuur.

LET OP!!!:

Er zijn aanbieders welke het filter open snijden om vervolgens met een gasbrander het keramiek te
verwarmen en met perslucht af te spuiten om zo te proberen het oude verzadigde roet en as uit het filter te verwijderen.

Dit is echter onmogelijk om zo een goede reiniging te krijgen, uw roetfilter is een keramiek honingraat filter met zeer kleine openingen van ca. 1 millimeter. Dit filter is in de regel 10 a 15 cm dik en 40 cm lang.

Het aanwezige roet in het filter heeft een isolerende werking en voorkomt het verwarmen van de kern en moet daarom in een oven minimaal 8 uur worden verwarmd op ca. 600 graden doet men dit niet dan komt men niet bij de kern en blijft het filter deels verstopt.

Door de ongecontroleerde verwarming met een gasbrandeer van de buitenste laag bestaat de kans, dat het filter aan de buitenzijde verbrand waardoor het onbruikbaar wordt en binnen de kortste keren weer vol zit en nu niet meer gereinigd kan worden.

Alleen originele BMW roetfilters zijn berekend op de juiste doorstroming. Imitatiefilters kunnen voor een te hoge tegendruk zorgen in de uitlaat waardoor turboschade kan ontstaan. Tevens zijn deze filters niet berekend op de hoeveelheid ingespoten brandstof voor regeneratie.

Een nieuw roetfilter element installeren in de bestaande uitlaat, dit klopt niet. Het roetfilter wordt uit een mal gegoten van enkele tienduizenden euro´s. De fabrikanten van roetfilters gaan deze elementen niet los verkopen maar alleen als gehele uitlaat unit met behuizing en vaak is de distributie alleen via de automobielfabrikant.


Airnozzle techniek reiniging??; hier zou iedere kamer in het roetfilter apart schoongespoten worden met perslucht? Dit is een broodje aap verhaal! Het is onmogelijk om binnen in het honinggraat keramiek te komen zonder het kapot te slaan.
Afbeelding

dashdot
Club Member
Club Member
Berichten: 3807
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:00
Ik bezit: een E38
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door dashdot »

Het is inderdaad niet iets wat iedereen zo maar kan. Mijn collega heeft het laten doen bij zijn E61 535d en die moest toen een nacht overblijven (de auto) omdat her binnenwerk in de oven moest.

EvdP
Spammer
Berichten: 1364
Lid geworden op: zo 18 mar 2012, 10:10
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Re: [E23][E87] 730d en 130i naar Van Vught Tuning in Marum

Ongelezen bericht door EvdP »

nick wood schreef:Mmmmmm, roetfilter leeghalen in plaats van een nieuwe eronder. Iz nie goe!
Wat is daar niet goed aan?
dashdot schreef:Leeghalen zal wel beteken dat ze het roet eruit halen, niet het binnenwerk.
Nee, leeghalen is leeghalen. Met andere woorden, er zit niets meer in. Schoonmaken is heel wat anders. Dan kun je na een x aantal kilometers weer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”

― Mark Twain

Plaats reactie