E39 525i 560k beurtje

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door Johan »

Aangezien mijn e39 525i het nodig vond om bij stevig doorrijden 1 liter olie op 1000km te verstoken en bij opa rijstil dit alsnog deed op 2500km was het tijd om de motor een "grote beurt" te geven.

Voordat er allerlei discussies komen: kan dit uit? Nou nee. Je kunt voor dit geld gewoon een complete andere e39 kopen. Is het leuk om gedaan te hebben? Zeker weten!

Als eerste zoveel mogelijk van de motor afgehaald zodat deze makkelijk uit de auto te takelen is.
Afbeelding
Inlaat moest ook ruimte maken:
Afbeelding
Afbeelding

Hierna wat hulp ingeschakeld van een kameraad om de motor er zonder schade uit te krijgen.
Afbeelding
Dat is ging allemaal perfect. Behalve dat de takel tegen de bumper aankwam, dus die er ook maar vanaf gehaald.
Afbeelding
De bak heb ik in de auto laten zitten

Al met al redelijk netjes waarschijnlijk omdat de olie vervangen wordt als er 2 a 3 van de groene ledjes uit zijn. Dat is meestal rond de 15 000km
Afbeelding

Aan de binnenkant van de motor zat wel de nodig troep.
Afbeelding

De hele boel is toen naar Motorrevisiebedrijf Blanken in Hengelo gegaan. Met de focus "6 cilinder" die ook als een v12 erin gehad heeft :D
Afbeelding

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door Johan »

Anderhalve week later (begin maart 2020) was de boel klaar.
Wat is er in die anderhalve week gebeurd?
* alles nameten
* cilinders licht honen
* kop afpersen
* uitlaat klepgeleiders vervangen
* inslijpen kleppen/klepzittingen
* Onderdelen ultrasoon schoongemaakt

Hierna mocht alles weer inelkaar. Net als vroeger met de Lego spelen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen met Ivo de kop erop geplaatst. Toch wel handig met tillen en om de boel op zijn plek te houden bij het aanhalen van de kopbouten.
Afbeelding

Toen begon de grote frustratie. Motor op tijdzetten, draaien, constateren dat het niet goed is gegaan en nog een keer. Al met al denk ik 10 keer gedaan zonder success. De dag erna in mijn lunch pauze een poging en hopla perfect op tijd.
Afbeelding
Afbeelding
Toch wel handig dat die klep een service mode heeft. Bij de e32s moest de motorkap er altijd vanaf en dan ligt dat lompe ding weken in de weg.
Afbeelding
Krukas blokeergereedschap is overigens een aanrader!
Afbeelding

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door Johan »

De hele operatie heeft geduurd van van 28-2-2020 tot 18-03-2020.

Wat is er allemaal vervangen:
* Alle Pakkingen en keerringen (Elring)
* klephoedjes (Elring)
* Vanos olieleiding (BMW)
* Oliepomp (Pierburg)
* Zuiger veren (Mahle)
* kruk-as lagers (Glyco, origineel Kolbenschmid)
* drijfstang lagers (Glyco)
* Klep stoters (Ina)
* distributie ketting (Iwis uit een Febi doosje) ketting geleiders en tandwielen (BMW)
* Klepdeksel (gebruikt)
En nog een heleboel meer waaronder waterpomp (Ina), thermostaat (Mahle/Behr), filters(Mann/BMW), motorsteunen (Lemforder), lamdba sensoren (Bosch),,....etc.

Onderhand zijn we 13 000 kilometer verder en heb ik geen enkele keer het verzoek gehad van de auto om olie te vullen. Van het weekend eerst maar weer eens een oliebeurtje doen.

Gebruikersavatar
Johnmaaskant
Actieve gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: do 26 nov 2020, 13:19
Ik bezit: een E38

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door Johnmaaskant »

Goed bezig zeg!
En wat een kilometer stand!

dashdot
Club Member
Club Member
Berichten: 3807
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:00
Ik bezit: een E38
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door dashdot »

Beste klus geweest, leuk om te zien. Klaar voor de volgende 5 ton.
E38 740i 2001 Titansilber
E38 730D 2001 Nachtblau | Af fabriek al individual, daarna nog meer geïndividualiseerd.

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23173
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door 760i »

Schitterend! Zo zie je maar dat goed en preventief onderhoud je heel veel kunt brengen.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Hele mooie klus en als je eigenlijk alles gaat bekijken is het kostenplaatje minder dan het risico van een andere auto te kopen met pakweg 200.000 Km waar je ook weer een hele boel aan moet vervangen.
Nu weet je wat je aan de auto allemaal vervangen hebt en waar je aan toe bent.
Het blijft de goedkoopste manier om met een auto te rijden al denkt daar zeker niet iedereen hetzelfde over.
Als je dan het meeste werk zelf kan doen is het ook nog eens leuk om te doen.
En zoals ik regelmatig al aangehaald heb is preventief werk zeker geen weggesmeten geld dat merk je hier ook weer.

Op naar de 1.000.000 Km nu. :ymapplause:

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Bram
Spammer
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 18:24
Ik bezit: een E38

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door Bram »

Mooi Johan!

Wat heeft dit allemaal gekost als ik vragen mag?
* 730i bj. 1994
* 728i Executive bj. 1999
* 740i Individual bj. 2000

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door Johan »

Exact durf ik het niet te zeggen want het zijn veel verschillende bestellingen geweest. Ik wil de facturen in de map ook niet echt optellen. Beter om in ontkenning te blijven leven :D
Maar denk dat alles bij elkaar tussen de 3000 en de 4000 uitgekomen is.

Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door kraftbayer »

@Johan,

Voor dat bedrag dat je aangeeft koop je geen deftige andere auto zonder dat er de komende tijd werk in steekt.
Dus een goede investering wat je nu gedaan hebt. :)

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

graad
Professional
Berichten: 3810
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 20:15
Ik bezit: een E23
Locatie: helmond

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door graad »

Mooi werk johan..top!
Bmw e23 alpina b10
Bmw e34
Bmw e32
Chevrolet camaro z/28

snoep
Club Member
Club Member
Berichten: 1498
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
Ik bezit: een E38
Locatie: Rotterdam

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door snoep »

Een grondige aanpak. Ik houd daarvan.

Gebruikersavatar
Sjonnie
Club Member Sponsor
Club Member Sponsor
Berichten: 5819
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:01
Ik bezit: een E38
Locatie: E61 525d Touring

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door Sjonnie »

Mooi werk!

Dacht dat die 6-pitters toch aardig bullitproof waren qua olieverbruik!? Waar lag het nu eigenlijk aan dan?

x '95 E36 328i Cabrio
x '98 E38 728iA
x '97 E36 318i Touring
x '81 E23 735iA
x '00 E39 530dA Touring
x '98 E38 728iA
x '02 E46 330d Touring
x '04 E61 525iA Touring
x '04 E46 318i Touring
x '00 E38 735iA
v '08 E61 525dA Touring

Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Sjonnie schreef:
di 30 mar 2021, 09:48
Mooi werk!

Dacht dat die 6-pitters toch aardig bullitproof waren qua olieverbruik!? Waar lag het nu eigenlijk aan dan?

Afhankelijk van het bouwjaar is de oorzaak klepsteelhoedjes en vooral ook zwakke zuigerveren.
Die zuigerveren kan je gewoon openrekken zonder dat ze breken. :(
Maar ik vermoed dat het bij Johan eerder de kilometers waren.
Want het "hoge "olieverbruik van bovenstaande oorzaak (meer dan 1 liter op 1000 Km) heb je al als de motor soms nog geen 100.000 km gelopen heeft.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: E39 525i 560k beurtje

Ongelezen bericht door Johan »

Was die ook tot 500k, toen begon langzaam het olie verbruikt. 1 liter op 7500 en dat werd steeds meer.
Er zijn nieuwe uitlaat klepgeleiders in gekomen. Dat zal een factor geweest zijn, maar ook de klephoedjes en zuigerveren hadden hun beste tijd wel gehad na bijna 20 jaar.

Overigens staat de M54 wel bekend om versleten zuigerveren. Waarom weet ik niet maar meestal is dit bij de 2.2 en 3.0 motoren. En in mindere mate bij de 2.5....misschien klagen 2.5 eigenaren minder op internet :D

Plaats reactie