Interesse Z3 coupe en ervaringen

Randy
Intensieve gebruiker
Berichten: 931
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 20:09
Ik bezit: een F01
Locatie: Roermond

Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door Randy »

Hallo mensen,

ik ben op zoek naar een nieuwe aanvulling op mijn kleine collectie,

Nu kwam ik deze Z3 coupe tegen op 600m van mijn woonplaats. Ben al wezen kijken en de auto ziet er goed uit, maar zijn er dingen bij dit model waar ik op moet letten en zien jullie ogen misschien dingen aan deze auto die ik niet zie haha

BMW Z3 COUPE:

https://svl.autodealers.nl/BMW/Z3-Coupe ... W&so=lijst

Gr Randy
[*][/color] BMW E65 740i 2005
[*][/color] BMW F01 760i 2009
BMW M8 Gran Coupe competition package 2019

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door nick wood »

Ik zie geen rare dingen buiten die bult van een compressor onder de kap. Dat roept ook de vraag op waar het luchtfilter is gebleven. Ook die extra draden aan de accu zijn niet standaard.

Verder heeft hij geen Xenon lampen zoals in de beschrijving staat en de tankinhoud is slechts 45 liter, geen 51 liter.
Ziet er netjes uit maar heeft niet de originele RVS uitlaat. Velgen op een Z3 coupé 2.8 zijn 17", geen 16", de 16"zijn alleen geleverd op de cabrio met 4-cylinder motoren.

Mijn Z3 coupé 2.8 is bullet-proof, ik heb hem nu 9 jaar en er mankeert eigenlijk nooit wat aan. Buiten het normale onderhoud is er 1x een nieuwe accu in gegaan als je dat al onder extra kosten mag rekenen. Let er wel op dat de ramen soepel en zonder vertraging op en neer gaan. Let ook op het 3e remlicht, dat zijn LED's en daar willen er nog wel eens een paar van kapot gaan, je moet dan een hele nieuwe unit kopen.

Waar ik wel eens last van heb is dat cyl 3 en/of 4 een misfire hebben wat veroorzaakt wordt door vonkoverslag van de bobine naar het blok. Dat kan aan de bobines liggen maar als ik er dan nieuwe bougies in draai loopt hij weer als nieuw.
Afbeelding

Randy
Intensieve gebruiker
Berichten: 931
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 20:09
Ik bezit: een F01
Locatie: Roermond

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door Randy »

Ja de uitlaat is rvs van eisenmann. Geen oem maar dat maakt mij niet zoveel uit. Ik denk er eens over na. Heb geen haast met de uitbreiding. Wil gewoon iets erbij voor de hobby
[*][/color] BMW E65 740i 2005
[*][/color] BMW F01 760i 2009
BMW M8 Gran Coupe competition package 2019

snoep
Club Member
Club Member
Berichten: 1498
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
Ik bezit: een E38
Locatie: Rotterdam

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door snoep »

Zo'n Z3 Coupe rijdt erg leuk. Ook omdat hij 2,7x stijver is dan de cabrio (de cabrio was er eerst en daar is later de coupe uit voortgekomen) de korte wielbasis en omdat je bijna boven de achteras zit. Je voelt de tractie in je bips.
Ik wist dat Mosselman sommige 1,9 modellen van een compressor heeft voorzien maar van de 2.8 wist ik nog niet.

De mijne heb ik al 13 jaar en ik heb er eigenlijk nooit een probleem aan gehad. Wel veel rijplezier.
Laatst gewijzigd door snoep op do 05 mar 2020, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Randy,

Een Z3 Coupe is eigenlijk een heel toffe auto om te rijden.
Echt een speeltuig uit de "good old days"
Het zou voor mij moest ik er de centen voor hebben ook de enige zijn "voor erbij"

Technisch zitten daar geen rare dingen aan.
Als je wat dingen preventief doet aan de motor kan je zo weer 100.000 Km er tegenaan.
Kwestie onderstel ook goedkoop want je zit met een onderstel van een E36 Compact.
Dus geen dure draagarmen of dergelijke.
Afwerking is niet echt BMW waardig.
Zeker niet de eerste bouwjaren was het droevig.
Is nadien wel bijgesteld maar verwacht niet de afwerking zoals je gewoon bent.
Het is eerder een povere E36 afwerking.
Dingen die Nick aanhaalt zoals de ramen die vlot moeten bewegen en dergelijke is eigenlijk heel simpel op te lossen zonder dure vervangingen.

De gelinkte auto staat volgens mij op Aftermarkt velgen.
Zelf vind ik de vraagprijs erg laag voor wat er verder te koop staat van die auto's.
Meestal zitten ze ruim 4000€ hoger.
Maar het zal zeker liggen omdat die niet OEM is.
De prijzen van die modellen vallen en staan met originaliteit.
Schuifdak is een leuke optie op die auto's.
Omgebouwde exemplaren met rare velgen of verlagingen vallen bij de liefhebbers echt door de mand.
Want meerwaarde heeft eigenlijk die compressor niet.
Een andere uitlaat kan er nog mee door maar zelf zou ik dit exemplaar zeker niet kopen.
Net zo min als van die modellen eentje in de M versie.
Dan haal je een hoop problemen in huis als daar geen waterdichte historiek bij is.

Er bestaan ook versies met een automaat.
Of dat je ding is weet ik niet echt maar ze rijden zeker niet verkeerd.
De prijzen liggen hier ook net weer wat lager dan van een handgeschakelde versie.
Zie zeker dat er de stoelen in staan zoals in de gelinkte auto.
Want er zijn er gemaakt met de standaard stoelen en die wil je echt niet hebben in een Z3.

Met wat zoeken vind je nog zeker een net exemplaar al zitten de meeste nu al wel bij de liefhebbers.
En dus ook niet echt meer voor een paar centen te koop.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door nick wood »

Kleine correctie op Walter zijn verhaal, er zijn geen exemplaren met een schuifdak. Het dak kan wel een 7cm omhoog aan de achterkant maar open kan het niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Het word wel verkocht en aangegeven als schuifdak maar inderdaad het kan enkel achteraan wat omhoog.
Dus verwacht niet dat je de open hemel kan zien.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door nick wood »

Tot zover het technische verhaal, de rij ervaring is iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt maar ik heb hiervoor nooit een echte sportauto gehad buiten de Maserati 228 bi-turbo. En toch is het anders. De stoelen zijn hard maar toch op lange reizen comfortabel genoeg, indien je de uiterste stand naar achteren zoekt moet je de stoel eerst op zijn laagste positie zetten en dan pas helemaal naar achteren, doe je het andersom dan gaat de stoel niet helemaal naar beneden. Ik ben 1m86 en ik zit er prima in, zoals gezegd, ook op lange ritten van 700km en meer.

De besturing is niet zo licht als van een 7, je moet wat meer werken en het verschil merk je eigenlijk pas als je van de 7 in de Z3 stapt. Zitpositie is voor mij goed, er is wel iets wat hindert en dat is de binnenspiegel, die zit in een deel van je gezichtsveld wat op sommige momenten verplicht om te bukken en er onderdoor te kijken. Ook heeft de Z3 coupé een behoorlijke dode hoek, hou daar rekening mee.

Ik heb het elektrische pakket erin zitten en dat betekent verwarmde stoelen, elektrisch verstelbare stoelen (zonder geheugen overigens), elektrisch verstelbare spiegels en cruise control. Voor zover ik kan zien heeft de auto die je op het oog hebt dat ook. Daarbij heb ik in het interieur een hout-afwerking en zwart leer.

De boordcomputer is van het minimalistische type, buitentemperatuur, actieradius, klok, verbruik en gemiddelde snelheid. Niet per sé in deze volgorde. Wel genoeg om er van te kunnen genieten. Het sound-system is niet geweldig maar voldoet, ik heb dan ook nog een 6-CD wisselaar erin zitten en de goede oude cassette speler in het business radio pakket. Jawel, de mijne doet het nog ook! Let er wel op dat als je de accu eraf hebt gehad dat je de code voor de radio opnieuw moet invoeren om het audio gebeuren weer op gang te helpen. Let er dus op dat die code erbij zit. Natuurlijk zijn er wegen om de code te achterhalen maar als het erbij is, is dat een stuk makkelijker.

Rijden, het is gewoon ongelofelijk dat je deze auto in elke versnelling met stationair toerental kunt laten rijden zonder dat de motor protesteert. zo kan je in de 5e versnelling 50km/h rijden zonder bokken of morren, zelfs heuvel op. De andere kant is dat het een beest is om ermee een trage(re) weggebruiker in te halen en de acceleratie gewoon gigantisch is. Daar heb je geen compressor of zelfs een M voor nodig. Met 193 PK en 1300kg is het gewoon een power pakket. Dat maakt het dus mogelijk om ontzettend schakel-lui te rijden of juist erg sportief. Schakel je de DSC uit dan is het een perfecte drift-wagen, kost wat rubber maar het is o zo leuk! Doet een Nissan Skyline niet echt beter.

Alle normale luxe zit erin, daarbij is het een bom als je het wilt maar ook een lammetje als je even geen zin hebt om te planken.

Verbruik, als je tekeer gaat 12 liter per 100km ofwel ruwweg 1:8. bij een rustige trip ongeveer 8L/100km ofwel 1:12,5 waarbij je een kruissnelheid van 140km/h niet hoeft te laten. Ik heb al eerder gezegd dat de tank niet overmatig groot is, 45 liter is echt het maximum wat erin past. Even technisch dan weer, de tank is van plastic dus die gaat nooit lek zoals bij een E38 wel eens gebeurt. De actieradius is dus beperkt tot hooguit 500km, op het moment dat het lampje van de reserve aangaat moet je echt gaan tanken, de indicatie in de BC loopt dan namelijk ineens dramatisch snel terug en 15km later is ook het reserve deel op.

Zoals Walter al aangaf zit je met je billen zowat op de achteras, dat geeft een hele andere beleving. Als je een bocht neemt dan gaat eerst de voorkant en jij gaat er, alsof je in een sjees zit met een paard ervoor, achteraan. Dat kan enige gewenning vereisen.

Verder vind ik het een geweldige auto om mee te rijden, wendbaar, scherp en eigenlijk kan het ding zo goed als alle situates aan. Remmen zijn prima, besturing is direct (wat je ook zult voelen bij spoorvorming) en de reactie op het gaspedaal, in de juiste versnelling, zal je nooit in de steek laten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt om de keuze voor een Z3 coupé te evalueren.

Tot slot, er zijn ook nog Z3 coupé's met een 3.0L motor en zelfs met een 3.2L, die laatste zijn over het algemeen de M-varianten met 324pk ofzo. Snoep heeft er 1, hij zal het slijten van de achterbanden best wel bevestigen. Dat is geen nadeel, dat is puur plezier!
Afbeelding

Henkjan
Club Member
Club Member
Berichten: 2644
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 16:12
Ik bezit: een E32
Locatie: Veluwezoom

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door Henkjan »

Ik denk dat zo'n auto best leuk is, maar meer van hetzelfde dat je al hebt. En alles op dat gebied is natuurlijk minder dan een recente M6.

Dan zou ik juist liever voor wat anders erbij kiezen:


$_86.JPG-2.jpg
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr

Dan heb je echt meer plezier komende zomermaanden in een cabrio :-B.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
All cars are equal, but some cars are more equal than others 😀.

[F01] BMW 760i.
[E32] BMW 750iL 1988 (renovatie project)
[K] BMW 1200RS Tourmotor.
[F] BMW 650 Funduro.

ttu3500
Actieve gebruiker
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 17 okt 2012, 16:40
Ik bezit: een F01
Locatie: Phoenix, Arizona

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door ttu3500 »

Totaal andere auto dan een recente M6, atmosferische motor en weinig tot geen electronische rijhulp. Heb er regelmatig mee gereden en het is zo heerlijk puur een verademing wanneer je bijna altijd een moderne auto rijdt met een gefilterd rijgedrag. Daarnaast denk ik ook een leuke investering.

snoep
Club Member
Club Member
Berichten: 1498
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
Ik bezit: een E38
Locatie: Rotterdam

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door snoep »

Henkjan schreef:
vr 06 mar 2020, 06:21
Ik denk dat zo'n auto best leuk is, maar meer van hetzelfde dat je al hebt.
Ik heb een F10 M5 en een Z3 M Coupe en ik ben het TOTAAL niet met je eens.
Laatst gewijzigd door snoep op vr 06 mar 2020, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door nick wood »

Nee, het is zeker niet meer van hetzelfde. Het is echt een hele andere rijbeleving.
Afbeelding

Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Het is zoals Nico al schrijft.
Een Z3 Coupe is en blijft telkens je instapt een rijbeleving.
Je moet er zeker eens mee gaan rijden.
Ik denk dat de auto met de compressor eigenlijk minder comfortabel en schakellui gaat rijden dan een gewone atmo.
Niet te vergelijken zoals meer van hetzelfde zoals Henkjan denkt met de M6.
En 335i zoals hij aanhaalt is voor mij een veel minder leuke auto want dat is gewoon weer een BMW zoals alle BMW's.
Bovendien is die technisch niet echt wat je moet hebben.
Zeker niet als je er eentje hebt met een N54 motor.

En het voordeel van een Z3 Coupe is dat die nog eens waardevast is.
Dan maakt het niet uit of het dan een 2.8 of 3.0 is.
En het rijplezier is er niet minder om dan een M versie.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

snoep
Club Member
Club Member
Berichten: 1498
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
Ik bezit: een E38
Locatie: Rotterdam

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door snoep »

Ter inspiratie. Echt heel leuk rijden met die korte wielbasis en je bips bijna op de achteras:

https://www.youtube.com/watch?v=DtEX37LU9wA

ttu3500
Actieve gebruiker
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 17 okt 2012, 16:40
Ik bezit: een F01
Locatie: Phoenix, Arizona

Re: Interesse Z3 coupe en ervaringen

Ongelezen bericht door ttu3500 »

Wij hebben een aantal jaren geleden een Mazda MX5 gehad, een NB. Heerlijke auto, ik reed toen een F01, de Mazda was heerlijk gooien en smijten, super puur maar een klein beetje underpowered. Een Z3 coupe heeft zat vermogen, ik zit er nu ook stiekem naar te kijken.

Plaats reactie