BMW 330Ci

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Henkjan schreef:
kraftbayer schreef: Ik zou het vrij raar vinden dat het onderstel van de auto in orde is.
Want dat betekend dat alles er max 50.000 Km onder zit.
De voorste rubbers houden het meestal niet veel langer vol als er redelijk grote velgen onder zitten.
Maar op zich is dat zeker geen hoge kostfactor.

Grtn,
Walter
Wanneer de auto normaal in Nederland is bereden zal het wel meevallen. De wegen zijn hier beduidend beter dan in België, alhoewel er wel een flinke inhaalslag is gemaakt de laatste jaren.

Volgens U zijn vacuümslangen ook na 5 jaar aan vervanging toe en daar ben ik het eigenlijk niet mee eens :-B.

Het heeft helemaal niets te maken met het wegdek maar gewoon met de vluchtheuvels en de grote velgen.
Dit in combinatie met eigenlijk vrij zwakke ophangrubbers (zeker vooraan) maakt het dat een E46 vrij gevoelig is aan eigenlijk nogal "beweegbare" voorste draagarmen. ;)

Of vacuümslangen na 5 jaar nog niet aan vervanging toe zijn laat ik in het midden maar ik spreek alleen uit ervaring.
Ik vervang ze wel en heb er al een hoop problemen mee opgelost waar ze bij verschillende garages hele dure dingen oa Turbo's en inlaatsystemen voor vervangen hadden.
Je zou toch ook niet willen dat je bij uw E32 750i voor veel geld dingen gaat vervangen als de oorzaak zit in een vacuümslang van 2€.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

ivo
Bestuur Club
Bestuur Club
Berichten: 2093
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 09:51
Ik bezit: een E38
Locatie: Arnhem

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door ivo »

Leuke upgrade Nico!
De E46Ci is 1 van mijn favoriete modellen van die tijd. De velgen staan 'm ook goed overigens

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door nick wood »

Wel, ik heb zojuist alles uitgelezen. Blijkt dat er ooit een andere LKM (of LCM in het Engels) in gekomen is waar een ander chassisnummer en een afwijkende km-stand in staan. De stand in de LKM is 120.600 en van het cluster (IKE) nu 157.563km. Ik ben in geen één andere module een hoger stand tegengekomen dan die in de IKE staat.

Enfin, ik ben al begonnen met wat cosmetisch werk. Ik heb de doffe achterlichtjes gepolijst.

Hier al 1 gedaan,
IMGP3134.JPG
Beide klaar en weer gemonteerd.
IMGP3138.JPG
Ziet er meteen een stuk beter uit. :dance:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23174
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door 760i »

Dit wordt weer een topic om te volgen!
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

laurens-e39
Club Member
Club Member
Berichten: 1574
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 00:07
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door laurens-e39 »

Goed bezig Nico :ymapplause:
Bmw 7 liefhebber in hart en nieren
F01 730d 2012

Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Er zal zeker veel minder werk inzitten dan in de Mercedes. ;)
Anders moet je er Lawrence maar aan zetten als die nog eens tot bij jullie komt

Wat de Km stand betreft weet je nu ook wat de oorzaak van de "rode stip" is.
Zo weet je dat de Km stand zelf wel klopt maar de LCM ooit vervangen is maar niet opnieuw gecodeerd is.

Grtn,
Walter.
BMW...Kraftbayers

laurens-e39
Club Member
Club Member
Berichten: 1574
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 00:07
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door laurens-e39 »

Ik zou bijna zelf zin krijgen in een e46, wel de cabriolet dan.
Bmw 7 liefhebber in hart en nieren
F01 730d 2012

Gebruikersavatar
Sjonnie
Club Member Sponsor
Club Member Sponsor
Berichten: 5819
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:01
Ik bezit: een E38
Locatie: E61 525d Touring

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door Sjonnie »

Idd ja, blijft het toch een dik wagentje een E46. Vind hem mooier dan een E90...

x '95 E36 328i Cabrio
x '98 E38 728iA
x '97 E36 318i Touring
x '81 E23 735iA
x '00 E39 530dA Touring
x '98 E38 728iA
x '02 E46 330d Touring
x '04 E61 525iA Touring
x '04 E46 318i Touring
x '00 E38 735iA
v '08 E61 525dA Touring

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door nick wood »

kraftbayer schreef:Er zal zeker veel minder werk inzitten dan in de Mercedes. ;)
Hahahaaa, klopt! Eens een Mercedes maar nooit weer. Geldt ook voor Jaguar hoewel ik toch nog steeds stiekum kijk/zoek naar een JXS V12.

Neeej! Dat gaat ook geen dakloze (cabriolet) worden. Ik heb een hekel aan daklozen. Een tent op wielen ambiëer ik ook niet, kamperen op de snelweg met een behoorlijke snelheid is niets voor mij. Je ziet ze wel eens, die cabrio's ,met het dak dicht en dan staat die tent wat een dak moet voorstellen gewoon bol van de rijwind. En dan hebben ze ook nog airco! Nergens voor nodig! Dak open of dicht maakt echt niet veel uit, de haren waaien toch wel onder je oksels vandaan.

Enfin, met de 330Ci gaat het gewoon goed komen, ik zal de voortgang beschrijven en er zoals gewoonlijk foto's van maken.

Oh ja, het is weer Ferrari weekeind hier, gisteren kwam de eerste gast aan met dit ding.....
IMGP3132 (Medium).JPG
Tja, geef mij dan toch maar een BMW. Ik denk niet dat een ritje van meer dan 1000km echt leuk of comfortabel is in een Ferrari. Ik heb ermee gereden en het is snel, bloedsnel. Comfort is ver te zoeken dus het is niet echt mijn ding. Onder het motto: "leuk om te zien maar niet om te hebben" bedank ik hiervoor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Henkjan
Club Member
Club Member
Berichten: 2644
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 16:12
Ik bezit: een E32
Locatie: Veluwezoom

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door Henkjan »

Ik heb het idee dat er specifiek coupe-liefhebbers zijn en specifiek cabrio-liefhebbers. Zelf heb ik meer met cabrio eigenlijk.

Vooral in het Nederlandse klimaat aantrekkelijk; in de zomermaanden bevrijdt men zich letterlijk van de lange, koude opgesloten winterperiode :ymsmug:.

In hele warme landen (, zoals bijvoorbeeld in Zuidelijk Azië) zie je Cabrio's weer erg weinig. Dat komt omdat het bepaald niet lollig is om de brandende zon voortdurend op je harses te hebben.

De Mercedes SL heeft tegenwoordig standaard een metalen klapdak en de R129 (die ik heb) heeft nog een losse hardtop. Het is de bedoeling dat je die in het najaar monteert en in het voorjaar weer eraf haalt.

Heb ik 1x gedaan in 8 jaar ongeveer. Want het is alleen niet te doen ook al is het aluminium. Er zijn wel speciale takeltjes die kun je in je garage of carport monteren en dan heb je na een uur of 2 de hardtop erop danwel eraf gehaald.

Dan doe je hem in een speciale hoes en zet je hem rechtop op een speciaal karretje en rijd je hem naar de plek in de garage alwaar hij mag overwinteren.
20190514_140106.jpg
Het is wel zo dat de canvas kap wat extra aandacht vraagt voornamelijk eigenlijk wanneer de auto overwintert in de buitenlucht (er zijn wel weer hoezen voor).

Maar over het algemeen gaat het spul vrij lang mee en wanneer die dan eens aan vervanging toe is dan ben je vlot met een 1000€ klaar.

Een groot voordeel vind ik nog altijd dat je bepaalde (allochtone) bevolkingsgroepen niet of nauwelijks met een cabrio ziet rijden. Deze hebben zich volledig op het merk Audi (van elk type) gestort.

Nu, einde aan het relaas! Nico, ik denk dat je met je Benz gewoon pech hebt gehad. Ik vermoed zelfs dat er bij het reviseren van de Turbo iets mis is gegaan of er is een ander probleem in die richting. Want de 300/320D inline six is echt geen slecht blokje hoor!

Heb zelf nooit geen problemen en ook geen spatje roest met de 1992 Mercedes R129 300SL24v. En de kap is weliswaar niet zo mooi meer, maar nog steeds goed en helemaal waterdicht :-B.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
All cars are equal, but some cars are more equal than others 😀.

[F01] BMW 760i.
[E32] BMW 750iL 1988 (renovatie project)
[K] BMW 1200RS Tourmotor.
[F] BMW 650 Funduro.

Bram
Spammer
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 18:24
Ik bezit: een E38

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door Bram »

Mooie E46 Nico! Gefeliciteerd met de aanwinst.
* 730i bj. 1994
* 728i Executive bj. 1999
* 740i Individual bj. 2000

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door nick wood »

Dank mannen!

Zo mooi als het op de foto's lijkt is de Ci niet echt, er zit werk aan. Ik ben met de buitenkant begonnen.

Roest onder aan beide deuren en de uiteinden van de achterwielkassen, deukjes hier en daar en een grote deuk in de achterklep en natuurlijk is ook de achterbumper beschadigd.

Als eerste de grote deuk in de achterklep aangepakt, die zit hier.

Afbeelding

De achterspoiler verwijderd en de verdere roest en deukjes aangepakt, alles van de achterklep gedemonteerd en de sierlijsten verwijderd. Na het schuren met 400grit ziet de 330Ci er dan ineens zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De garage schoon gemaakt en de 3 afgeplakt.

Afbeelding

Na 3 lagen grondlak....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het spuiten van de kleur en de blanke lak ziet de 3 er dan zo uit, rechtstreeks van de verfspuit. :dance:

Afbeelding

Afbeelding

Hier met het meeste wat erop hoort weer gemonteerd.

Afbeelding

Tja, de achterbumper heeft natuurlijk ook een klap gehad en zit er nog niet op. Eens kijken, de bumper-bar maar eens van de buitenkant losmaken en dan kwam ik dit tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de bumper die achter het plastic gedeelte zit aan de passagiers kant, het was nogal lastig om de schokbreker die erin woont los te krijgen maar dat is met grof geweld gelukt. Wat er dan over blijft lijkt meer op een ontploft vogelnestje. Waar metaal buigt breekt glasvezel wel in 80 lagen en over een veel groter oppervlak. Dit is wat ik een uitdaging noem.

Dit is de andere kant en zoals het zou moeten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Met de slijptol (en JA, een heel goed stofmasker voor mijn snuit!) alles wat gedelamineerd was verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Er blijft nogal een gat over zo! :-ss

Restaureren met polyester hars en glasmatten, niet de eerste keer dat ik het doe maar het is wel tientallen jaren geleden, dus eigenlijk een "opnieuw leermoment".

De eerste laag, ik ga het langzaam opbouwen want ik wil niet dat de glasvezel mat die "in de lucht hangt" naar binnen buigt.

Afbeelding

Na een aantal lagen begint het de originele vorm weer aan te nemen.

Afbeelding

Na 7 lagen.......

Afbeelding

De 8e laag is van een andere glasvezel structuur, meer gesloten en dat heb ik gebruikt om het geheel af te werken.
Zie hier het resultaat.

Afbeelding

Dat heb ik een nachtje laten uitharden en vandaag heb ik de reparatie wat opgeschoond.

Om de benodigde gaten op de juiste plek te krijgen moest ik de bumper aan de auto monteren, hier met een tijdelijke bout-en-moer.

Afbeelding

Uitlijnen en zorgen dat het ding er symmetrisch op zit nam wat tijd in beslag.

Afbeelding

Het zichtbare gedeelte van de bumper had ook schade, er zat een behoorlijke bult waar de bumper geraakt was naar buiten toe. Hier dus.

Afbeelding

Met een verfafbrander de zaak opgewarmd en met een houten verfroerstokje naar binnen weten te werken. Dat veroorzaakte ook een beetje wat deuken in de bumper.

Afbeelding

Niets dramatisch en met een heel dun laagje plamuur de zaak glad gemaakt.

Afbeelding

Na schuren en nog 2 dunne laagjes plamuur was het glad.

Afbeelding

Meteen de rest van de bumper geschuurd met 180 grit schuurpapier en wat krassen opgevuld.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog eens met 400 grit waterproof schuurpapier de zaak afgewerkt.

Afbeelding

Klaar om te spuiten maar eerst wil ik weten of de buitenkant van de bumper overeen komt met de gerepareerde binnenkant.
Passen maar!

En ja, het is gewoon perfect!

Afbeelding

Zo, dat was een heel verhaal. Het is wat ik in de afgelopen week aan de 330Ci heb gedaan. Morgen ga ik de achterbumper spuiten en waarschijnlijk overmorgen monteren.

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang. :ymhug:
Afbeelding

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23174
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door 760i »

Lekker bezig Nico!
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Gebruikersavatar
Sjonnie
Club Member Sponsor
Club Member Sponsor
Berichten: 5819
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:01
Ik bezit: een E38
Locatie: E61 525d Touring

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door Sjonnie »

Mooi werk weer!

x '95 E36 328i Cabrio
x '98 E38 728iA
x '97 E36 318i Touring
x '81 E23 735iA
x '00 E39 530dA Touring
x '98 E38 728iA
x '02 E46 330d Touring
x '04 E61 525iA Touring
x '04 E46 318i Touring
x '00 E38 735iA
v '08 E61 525dA Touring

ivo
Bestuur Club
Bestuur Club
Berichten: 2093
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 09:51
Ik bezit: een E38
Locatie: Arnhem

Re: BMW 330Ci

Ongelezen bericht door ivo »

Flinke klus maar resultaat mag er zijn hoor!

Plaats reactie