De recente viercilinders van BMW

Kassenbarg

De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Kassenbarg »

Even van het zeven-pad af en naar een andere serie van BMW gekeken: vanochtend voor erbij naar een 118i uit 2012 gekeken. Jammer genoeg levert BMW geen zescilinder meer in die serie met een acceptabel burgermans-uiterlijk. Tegenwoordig bestaat er alleen de 135i en de 140i in M-uitdossing en dat vindt mijn vrouw teveel van het goede. Kan ik me voorstellen.

Mezelf er overheen gezet om naar een viercilinder te gaan kijken, de genoemde 118i, een spruit uit de samenwerking van PSA (Peugeot/Citroën) en BMW met een inhoud van 1,6 liter en een twinscrollturbo.

Wat een afknapper: na het starten ratelt de motor er lustig op los. Na eventjes draaien verdwijnt het ergste wel maar lekker klinken doet de motor niet. Waar is het mooie volle viercilinder geluid gebleven dat ik ken uit de e36 en e46?

Dan maar even onder de motorkap gekeken: ook al een afknapper. Niet mooi afgewerkt, een goedkoop plastic dekseltje bovenop de motor om te laten zien dat ie echt van BMW is en aan de zijkant van de motor waar de turbo aangeplakt is een gekrioel van draad, plastic slangetjes en wat goedkoop ogend folie dat, denk ik, als hitteschild moet dienen.
Zelfs de oliepeilstok is terug! Volgens mij was BMW toch overgestapt op oliepeilsensors?

Ter illustratie heb ik er maar een foto van gemaakt. Ik word er niet vrolijk van. Wat is BMW aan het doen? Zoveel mogelijk winst maken door premiumprijzen te vragen voor gemiddelde producten? Dat is je imago te grabbel gooien en dat geeft heel veel schade en nog meer moeite om dat ooit weer recht te breien.

Van de weeromstuit vanmiddag bij Mazda gekeken. Een heel ondergewaardeerd merk dat tenminste niet aan downsizing doet.
220A6468-634E-4FE7-81EA-2A1B93A39604b.jpeg
6EEFE1AA-2287-4298-A92B-DE7109D4E6D0b.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kassenbarg

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Kassenbarg »

Oh, daar gaan we weer: de foto’s staan op de kop.
Is er een Moderator in de buurt??

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door nick wood »

Ja hoor, ik zal mijn best doen. :ymhug:
Afbeelding

Kassenbarg

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Kassenbarg »

Ha, dank je wel!

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door nick wood »

Fixed!

Graag gedaan. B-)
Afbeelding

Kassenbarg

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Kassenbarg »

Zou je m’n foto’s bij ‘ik stel me voor’ ook kunnen rechtzetten?

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door nick wood »

Om dan een reactie op je bericht te geven, PSA is natuurlijk ten opzichte van de goede oude BMW-kwaliteit in alle opzichten een minderwaardig product wat in huis-tuin en keukenauto's gebruikt wordt. Renault bouwt betere motoren maar zolang er geen Red Bull Racing op staat halen ze het niveau van BMW gewoon niet. Inderdaad zijn de blokken lawaaiïg en ratelen er lustig op los. Mijn zus is na haar 130i ook zo verschrikkelijk afgeknapt op het hedendaagse gebeuren dat ze een recente 3-serie 6cilinder heeft gekocht ( kan me even niet meer herinneren hoe groot die motor is en welke typeaanduiding dat heeft maar dat vraag ik haar wel).

Mazda, tja.... Daar heb ik er in het verleden meerdere van gehad en dat is me nooit slecht bevallen, het enige is ( net zoals bij alle Japanse merken) dat het onderhoud en zeker de onderdelen gewoon 3x zo duur zijn. Ik moest in 1975 voor een deurrubber voor een Mazda 616 uit 1973 al meer dan 100 gulden neerleggen. Als student was ik al blij dat ik kon overleven én een auto kon rijden, daarbij zo'n 75 gulden in de week bijverdiende om het hoofd boven water te houden en hoofdzakelijk om te kunnen blijven rijden. Op dat moment was het gewoon een vermogen voor en deurrubber. De prijzen van onderdelen staan in geen enkele verhouding tot de waarde van de auto, nieuw of niet.

Dan heb ik nog verhalen over Mitsubishi, geweldige auto's en daar heb ik er ook meerdere van gehad, ik moest uiteindelijk weer een modelletje hebben wat niet erg gangbaar was, een Mitsubishi Sigma station, in Australië gebouwd en mondjesmaat in Nederland verkocht. Dan kijk je in 2002 tegen €2900,- aan voor een benzinetank die 3 weken later geleverd werdt omdat het ding per roeiboot uit Japan moest komen. Dát soort dingen dus. Op dat moment deed de introductie van de Euro al pijn en als je dan 2.2 keer (in die tijd) dat bedrag in guldens uitgaf aan een reparatie ...... Ofwel 6380 (!!!!!!) oeroude Nederlandse guldens, dan kan ik je vertellen dat ik daar een behoorlijke 2e-hands auto voor had kunnen kopen. Had ook een behoorlijk eind in de goede richting gezeten van een nieuwe auto als ik bescheiden was geweest. Dat ben ik natuurlijk niet want ik rij nog steeds een 7-serie met een V8 motor op benzine. =))

Dit model, ik had dezelfde kleur maar andere sportvelgen eronder. Een heerlijke 3-liter 6-cilinder met zo'n 200pk.

Afbeelding

Deze velgen in 17" (AEZ model Bimo):

Afbeelding

Betrouwbaarheid en kwaliteit is goed van de Japanners maar áls er iets vervangen moet worden kost het ook meteen een veelvoud van wat je bij andere (Europese) merken kwijt zou zijn.
Kassenbarg schreef:Zou je m’n foto’s bij ‘ik stel me voor’ ook kunnen rechtzetten?
Ik ga er naar kijken, komt zeker goed.

*EDIT* Gedaan! B-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23174
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door 760i »

Ik mocht een auto uitkiezen van de zaak. Dus, als BMW liefhebber direct naar de dealer gereden. Helaas werd de ene teleurstelling op de andere gestapeld. T/M de 118d is het een driecilinder die in het vooronder ligt. Nou kon ik nog best wennen aan de viercilinder, maar de driecilinder vind ik niet BMW waardig. Dus een 120d laten samenstellen en dan kom je voor een normaal uitgeruste auto dus ver boven de 40k (!!!). En dan heb je nog niet hetgeen je graag hebben wilt qua uitrusting.
Ik ben bij Alfa terecht gekomen en heb een volle Guilietta besteld met viercilinder én automaat én alle opties die ik graag wilde hebben voor minder dan 40k.
Maar goed, de ‘oude’ BMW rijders hebben een heel ander wensenpakket dan de ‘nieuwe’ BMW rijders. Ik begreep pas van een vestigingsmanager dat 70% van de nieuw kopende klanten geen idee heeft welk type motor erin ligt en al helemaal niet weet welke wielen aangedreven worden. Dus vanuit die wetenschap kan ik BMW wel begrijpen.
De echte liefhebber moet serieus in de buidel tasten om een ‘echte’ BMW te kunnen kopen en als je dat niet wilt, dan richten ze zich op de groeiende markt ‘nieuwe’ BMW liefhebbers, voor zover je het dan nog over liefhebbers kunt hebben.
Wat ik overigens erg jammer vind, is dat er nauwelijks nog een turbo-loze BMW te vinden is.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

EvdP
Spammer
Berichten: 1364
Lid geworden op: zo 18 mar 2012, 10:10
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door EvdP »

Kassenbarg schreef:Wat is BMW aan het doen?
Er voor zorgen dat ze over 20 jaar nog steeds bestaan.
750i schreef:
Wat ik overigens erg jammer vind, is dat er nauwelijks nog een turbo-loze BMW te vinden is.
Wen der maar aan. Of niet, maar dan moet je nog wel een tijdje in "oude barrels" blijven rijden. Mijn vorige 5 serie was mijn eerste BMW met een 4 cilinder. Had ik nog nooit gehad en het was voor mij geen groot succes. Ik moet zeggen dat de 4 cilinders echt geen slechte motoren zijn, maar het is niet mijn ding. Na chippen had ik 215 pk uit een 2 liter diesel. In de E39 had je daar een 3 liter 6 cilinder voor nodig. Ik heb zelf ook liever een 6 cilinder maar zo werkt het helaas niet meer.

Ik ben wel van het geluid, en dan valt een 4 cilinder toch wat tegen. Een 3 cilinder al helemaal. Een nieuwe BMW is voor mij geen reële optie, dus dat "probleem" kom ik eerst nog niet tegen. Langzamerhand gaan we steeds meer die kant op. 3 en 4 cilinders met turbo. Ik blijf nog wel even met mijn huidige auto rijden, dat klinkt een stukje beter.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”

― Mark Twain

Johan
Professional
Berichten: 6896
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Johan »

Wat hij zegt ^

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23174
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door 760i »

Ik heb voor de zekerheid net het oude barrel maar even gewassen ;) Gewoon een beetje liefde, zodat ik er hopelijk nog lang plezier van heb.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

dashdot
Club Member
Club Member
Berichten: 3807
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:00
Ik bezit: een E38
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door dashdot »

E38 forever, het is niet anders.
E38 740i 2001 Titansilber
E38 730D 2001 Nachtblau | Af fabriek al individual, daarna nog meer geïndividualiseerd.

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 23174
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door 760i »

Ik kan daarmee leven!
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

EvdP
Spammer
Berichten: 1364
Lid geworden op: zo 18 mar 2012, 10:10
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door EvdP »

@dashdot

Ze gaan jou met je diesel het leven ook nog wel zuur maken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”

― Mark Twain

dashdot
Club Member
Club Member
Berichten: 3807
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 18:00
Ik bezit: een E38
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door dashdot »

Ja dat zit er aan te komen. Tegen die tijd maar op zoek naar een andere E38.
E38 740i 2001 Titansilber
E38 730D 2001 Nachtblau | Af fabriek al individual, daarna nog meer geïndividualiseerd.

Plaats reactie