De recente viercilinders van BMW

Randy
Intensieve gebruiker
Berichten: 931
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 20:09
Ik bezit: een F01
Locatie: Roermond

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Randy »

MIjn E36 1.8i vier cilinder uit 1993 klinkt nog even mooi en rustig als toen ik hem kocht 10 jaar geleden, maar het M43 blok was en is gewoon nog steeds een goed blok. Nog nergens een druppel olie te bekennen :)
[*][/color] BMW E65 740i 2005
[*][/color] BMW F01 760i 2009
BMW M8 Gran Coupe competition package 2019

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door nick wood »

Dat begrijp ik, je hebt het dan over de échte BMW - 4 cilinder blokken. Wat in de oude 1602 / 1802 en 2002 lag was ook een 4 cilinder (gebouwd tussen 1966 en 1975, en voorloper van de 3-serie). Indien je de kleppen en de ontsteking helemaal goed had afgesteld dan liep het zo geweldig! Goed geluid en ten opzichte van andere auto's uit die tijd met een vergelijkbare cilinderinhoud echt voelbaar krachtiger.

Dat soort van rauwe techniek welke prima presteerde vind je tegenwoordig niet meer.

Ja, ik ga ook zijn 7 een volledige opknapbeurt geven zodat hij er nog lang mag en kan blijven, zodat ik ervan kan blijven genieten! Ik heb de nodige milieu stickers en die veranderen niet dus mag ik de komende 20 jaar nog overal komen. :))

Tegen die tijd ben ik 81 en dan zien we wel weer verder.... áls ik die leeftijd mag halen. Ik ga langzaamaan wel onderdelen inkopen om mijn 7 nog heeeeel erg lang op de weg te houden. Neemt niet weg dat ik nu de 7 al aan het sparen ben door nog steeds in Der Benz rond te rijden. Vind ik dat leuk? Nee! Wat er wel leuk aan is, is dat de 7 minder te verduren krijgt. Maar echt hè, als ik dan weer met de 7 onderweg ga is dat zó verschrikkelijk lekker! Daar kan de Benz echt niet aan tippen. Overigens mag ik met de Benz ook bijna nergens meer komen maar hier, op het platte (heuvelachtige) land is het nog geen probleem. Eigenlijk snel verkopen dat ding.. Het is niet mijn soort auto waarbij de diesel motor en de stoelen best een grote rol spelen. Alles is goed voor de korte afstanden (voor mij tot 300km) maar als het boven die afstand gaat of méér dan 3 uur rijden dan verlang ik toch zo erg naar mijn 7! Om een echte referentie te hebben zou ik eens een S-klasse moeten kopen die vergelijkbaar gemotoriseerd en uitgerust is als mijn 740i. Eigenlijk denk ik dat ik dát niet ga doen. :naughty:

Volledig off topic: ruim een jaar na de restauratie komt er nog steeds geen roest terug op Der Benz! :dance:
Afbeelding

KahN
Intensieve gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 22:27

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door KahN »

Ik wil toch even een anti-geluid in de groep hier brengen. Mijn vader heeft een gloednieuwe 118i, 3 cilinder turbo en die klinkt als een halve V10. Leuk geluid, genoeg power om in Nederland met alles mee te kunnen, goede interieurafwerking (want zoals altijd Facelift/LCI afwerking blijkt altijd beter) en een redelijk verbruik. Ik heb / rij in best veel verschillende auto's, maak graag proefritten bij andere merken, maar telkens is het BMW die een smile op mijn gezicht kan toveren. Ook met zo'n 118i. Tis echt geen slechte auto, heeft achterwielaandrijving, en als je een beetje weet wat je aan het doen bent dan ben je 90% van het verkeer steeds voor. En dan heb je ook nog eens alle mogelijke luxe.

Toevallig laatst ook in de nieuwe A-klasse gereden, de A200. Van binnen echt een klasse apart en helemaal qua techiek. Daar kan BMW nog een hoop van leren. Alleen die viercilinder motor met meer vermogen dan de drie cilinder 118i voelde aan als een dwijl. Als je dan weer in de 118i stapt begrijp je gelijk weer waarom: BMW! Overigens is die 118i in de praktijk ook een bak sneller dan mijn E46 325i.

BMW E38 728i 1999
BMW E39 525i 2003
BMW E38 740i 1999
BMW E38 735i 1998
BMW E46 325i 2003
BMW F30 318i 2018

Tesla Model 3 Performance 2021

Bram
Spammer
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 18:24
Ik bezit: een E38

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Bram »

Een typisch PSA blok wat er in die 1-serie zit. Aan het uiterlijk kun je het eigenlijk al zien.

Turbo's en viercilinders, ik heb er nooit wat mee gehad. Maar zoals Rein al zegt, 70% van de mensen weet niet wat zij onder de kap hebben en interesseren het dan ook niet. Zolang het maar A: Zuinig van A naar B is en B: Het een beetje meer vermogen heeft voor op de snelweg.

Het is eigenlijk al zo ver dat een 2.0 liter 4 cilinder blokje voor veel mensen een grote motor is. Laatst bij de wasbox stond er een man met een 2-serie Active Tourer in de box naast mij. De beste meneer kwam een praatje maken en mooie auto zus en zo. Sinds kort ben ik een BMW rijder zegt hij en ik heb een 218i met een best wel ''pittige'' 3 cilinder volgens hem. De ''grotere'' 4 cilinder was net wat te duur. Deze beste man was natuurlijk een hele grote leek op auto gebied en als hij blij is met zijn ''pittige'' 3 cilinder dan is dat maar zo. De V8 in mijn auto was maar een enorme energiecentrale, en dat er tegenwoordig nog steeds mensen zijn die in zulke ''slurpers'' rondrijden. ''Een 3 of 4 cilinder doet zijn werk toch ook wel?''
Dan kun je gaan proberen om zulke mensen uit te leggen wat nu het rij verschil is tussen een V8 en een 3 cilinder. Maar dat begrijpen zij niet, en ik denk zelfs nog niet eens na een proefritje.

Een daar gaat het steeds meer naartoe, kleinere motoren. Ben je een purist en wil je een 6 cilinder? Dan mag je de portemonnee trekken.

laurens-e39
Club Member
Club Member
Berichten: 1579
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 00:07
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door laurens-e39 »

We zijn ons ook aan het oriënteren op een nieuwe auto en heb een aantal modellen welke wij mooi vinden.
Zo hebben wij gekeken naar een 4 gran coupe maar ik vind de hele afwerking onder de maat van bmw.
Als ik dat vergelijk met de huidige e39 530d dan is het een teleurstelling.
Heb met een F10 520d 184pk gereden en kwa prestatie was dat prima tov mijn 530d, alleen het geluid inderdaad wat al vaker aangehaald is.
De 520d met 190pk en de b47 motor is een pak stiller en loopt minder rauw maar het blijft een 4 cil.
Dit hoor je voor het grootste gedeelte buiten de auto en bij fel optrekken.
Heb al 2 mensen gesproken bij de pomp toevallig die aan kwamen rijden met een 520d en wezen naar mijn e39 die ze ook gehad hadden.
De 520d rijd prima maar missen de 6 in lijn en wat was de e39 een fijne auto was het antwoord.
De echte liefhebbers zijn er ook zeker nog wel maar zoals al vaker aangehaald is de meeste rijders boeit het niet meer en willen goedkoop van a naar B met een A label auto.
Dit werkt al een paar jaar zo, op mijn zoektocht naar een 530d kom je er na 2013/2014 amper 1 tegen.
Voorlopig rij ik nog even door met de e39 alleen de plaatsen waar ik mag komen worden steeds meer beperkt en dat is gewoon lastig dus vervanging zit er wel aan te komen.
Bmw 7 liefhebber in hart en nieren
F01 730d 2012

costeven

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door costeven »

Ik rij nu sinds een jaar een 320i uit 2013 met nu 120.000 km op de teller.
Op zich een prima auto, maar geen echte BMW meer.
Allereerst maakt de mtor een vreselijk ratelend geluid, dat ook heel goed in de auto te horen is.
Op snelheid hoor je het niet meer. Schijnt normaal te zijn en te komen door de "directe" injectoren.
Ik vind het in i eder geval BMW onwaardig.

Verder vind ik het best een nerveuze auto, met name de besturing.

Het is echt een wereld van verschil met de 530i die ik er voor had.
Een zijdezacht lopende 6 in lijn en een besturing als op rails reed.
Verder een onver woestbaar gevoel. Achteraf spijt dat ik hem ingeruild heb voor de 320.

Voordelen zijn er natuurlijk ook. Vol met opties. Na 24.000 km nog geen enkel mankement
Gehad en nog geen druppel olie hoeven bij te vullen. Verder een gemiddeld verbruik van
1:12,5 t.o.v de 1:9 van de 5 serie. En met 184 pk en 8 traps automaat snel genoeg.

Ja overal ziiten plussen en minnen aan. Maar het heerlijke rijden van de 5 zal ik nooit vergeten.

Gebruikersavatar
Kees
Bestuur, Voorzitter
Bestuur, Voorzitter
Berichten: 3191
Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 08:44
Ik bezit: een G11
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Kees »

nick wood schreef: ruim een jaar na de restauratie komt er nog steeds geen roest terug op Der Benz! :dance:
Goh, ik dacht dat je die wagen allang verkocht had.
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door nick wood »

Dat was wel de bedoeling maar hij rookt nog steed als een Duitse tank uit de 2e wereldoorlog. Er komt elke keer weer wat tussen en ik heb nog geen tijd gehad om dat op te lossen.
Afbeelding

Bram
Spammer
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 18:24
Ik bezit: een E38

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Bram »

Die liepen op benzine, die rookten niet zo erg. :mrgreen:

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door nick wood »

Hahahahaaa! je hebt nog gelijk ook!

Het was alleen maar om een beeld te scheppen hoe erg het is. B-)

Even terugkomend op het gegeven op het topic, is BMW met 4 cilinders in de 7 hybride afgestapt van de filosofie dat de electromotoren dienen om de benzinemotor te ondersteunen? Dat was altijd de insteek, dat het electro gebeuren alleen maar gebruikt wordt als ondersteuning om het koppel (daarmee dus ook de acceleratie) te verhogen. Ik heb bij de voorgaande berichten meer het gevoel dat het niet meer zo is. Dat de benzinemotor alleen dient om de accu's op te laden en om eventueel thuis te komen?

Indien BMW dan die ratelbakken, die bedoeld waren als opladers van de accu's, inzet in andere modellen en er een paar turbo's aanschroeft om dan als "stand-alone" te fungeren, is dat best wel een stap achteruit.

Dat is mijn gedachte, het hoeft niet waar te zijn maar het lijkt er wel erg sterk op.
Afbeelding

Bram
Spammer
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 18:24
Ik bezit: een E38

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Bram »

Het is gewoon een hybride met een interessante naam en wat snufjes. Hetzelfde als de Audi E-tron

https://www.bmw.nl/nl/modellen/7-serie/ ... mance.html

nick wood
Club Member
Club Member
Berichten: 16140
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 12:40
Ik bezit: verschillende 7's
Locatie: Civray (Frankrijk)
Contacteer:

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door nick wood »

Ah! dat geeft dus aan dat BMW van de eigen filosofie is afgeweken. Dank hiervoor!
Afbeelding

Gebruikersavatar
kraftbayer
Professional
Berichten: 5505
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Bij BMW proberen ze op de markt van de modellen die het vlotste verkopen vrij veel winst te pakken.
De meeste "huidige" kopers of rijders willen alleen maar dat BMW logo hebben en weten meestal niet wat er onder de kap steekt.
Dus het mag allemaal wat minder zijn.
Zelfs de afwerking voor de kenners is minder dan wat we kennen van vroeger.
Ik heb al een paar BMW modellen vergeleken met de "goedkopere" VAG modellen zoals de Seat en de Skoda en als je dan kijkt wat je meer moet betalen voor een BMW dan weet je dat dit gewoon naar de winst gaat.
Want echt meer krijg je niet en de afwerking is er ook niet echt beter op.
En er zijn ook nog andere leuke auto's voor dat bedrag en ik kan ook de keuze van Rein wel volgen.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

laurens-e39
Club Member
Club Member
Berichten: 1579
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 00:07
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door laurens-e39 »

Klopt Walter,
Een Skoda superb koop je hier voor zo,n 35k.
Als voorraad auto maar wel nieuw en vol opties, en de superb is zeker mooi afgewerkt
Bmw 7 liefhebber in hart en nieren
F01 730d 2012

Kassenbarg

Re: De recente viercilinders van BMW

Ongelezen bericht door Kassenbarg »

BMW moet zoveel mogelijk winst behalen om maar aan de verwachtingen van zijn aandeelhouders te voldoen, dat is volgens mij de oorzaak van het toch wel afglijden van BMW. De winst klotst de laatste tien jaar elke keer tegen de plinten, verkoop na verkooprecord wordt behaald en ik kan niet geloven dat BMW door de kosten gedwongen is in samenwerking met PSA een viercilinder motorenfamilie te ontwikkelen. Het zal ongetwijfeld serieus geld kosten een nieuwe motorenfamilie te ontwikkelen maar dat zou BMW toch moeten kunnen dragen?

De mensen die graag een BMW kopen maar de ballen verstand of interesse in de auto hebben doen dat vanwege het imago dat in de loop van vele jaren is opgebouwd. Dat kun je als merk snel willen verzilveren met lage kosten en hoge omzetten maar als de producten niet meer dezelfde klasse hebben als eerder haken de kopers af die wel serieus geld wilden of willen neertellen voor mooie producten. Als die laatste kopers verdwijnen gaat het imago en wat je als merk wilt uitdragen langzaam of misschien wel sneller dan verwacht verloren en verlies je ook de kopers die alleen op het blauw-witte logo afkomen.

De viercilinders van BMW uit de jaren negentig klonken heerlijk. Ons Compactje uit 1997 waar we tot 2012 mee reden, een 116i, klonk heel soepel en ‘vlezig’ (ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen). Onder de motorkap kijken was leuk omdat er degelijke materialen zoals, denk ik, gietaluminium delen gebruikt waren en prominent in het zicht zaten. Er waren techneuten met gevoel voor afwerking bezig geweest.
Ik weet niet of de viercilinders in de eerste 1-serie ook nog echte BMW motoren zijn of dat die ook al met behulp van Franse input verknoeid zijn. Ik zeg het express scherp.
Laatst gewijzigd door Kassenbarg op zo 27 mei 2018, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie